Na střeše masivní, půl kilometru dlouhé továrny z betonu vyrostla ve 20. letech minulého století kuriózní testovací dráha. Slavná trasa dodnes korunuje ikonickou turínskou budovu, rušné testovací časy má však dávno za sebou.

Italská automobilka FIAT (původně zkratka pro „Fabbrica Italiana Automobili Torino“) se roku 1916, po sedmnácti letech existence, rozhodla postavit ve svém domovském městě monumentální továrnu ve čtvrti Lingotto.

Fabriku „Lingotto“, která se skládá ze dvou vedle sebe stojících půlkilometrových budov, úspěšně dokončili po dlouhých šesti letech prací roku 1923. Pětipatrová stavba byla ve své době největším a nejmodernějším závodem na výrobu automobilů v Evropě – kromě toho se pyšnila střešní testovací dráhou.

FOTO: Testovací dráha na střeše automobilky Lingotto

Testovací dráha na střeše automobilky Lingotto - racetrack-rooftop-factory-italy (3)Testovací dráha na střeše automobilky Lingotto - racetrack-rooftop-factory-italy (9)Testovací dráha na střeše automobilky Lingotto - racetrack-rooftop-factory-italy (2)Testovací dráha na střeše automobilky Lingotto - racetrack-rooftop-factory-italy (4)Testovací dráha na střeše automobilky Lingotto - racetrack-rooftop-factory-italy (6)
Další fotky
Testovací dráha na střeše automobilky Lingotto - racetrack-rooftop-factory-italy (14)Testovací dráha na střeše automobilky Lingotto - racetrack-rooftop-factory-italy (1)Testovací dráha na střeše automobilky Lingotto - racetrack-rooftop-factory-italy (5)Testovací dráha na střeše automobilky Lingotto - racetrack-rooftop-factory-italy (8)Testovací dráha na střeše automobilky Lingotto - racetrack-rooftop-factory-italy (12)

Na oválnou dráhu k testování se vozy dostaly poté, co zdárně prošly všemi patry – od přízemí až do pátého patra. Každé z podlaží s montážními linkami bylo vyhrazeno pro určitou fázi konstrukce. Dělníci tak zůstávali po celou pracovní dobu na jednom místě, čas montáže se oproti dřívějšku výrazně snížil.

Během několika málo minut od dokončení se pak hotové vozy dostaly na střešní trasu, kde je čekala finální zkouška. Z oválné testovací dráhy dlouhé přibližně jeden kilometr nakonec automobily mohly odjet za pomocí spirálovitých ramp zkonstruovaných v těle budovy zpátky do showroomů.

Dětské auto, které stojí víc než to vaše. Bugatti představil zmenšenou verzi legendárního Type 35

Budovu továrny, jež zavřela své dveře roku 1982, obdivoval i samotný Le Corbusier, který ji nazval „jednou z nejpůsobivějších industriálních staveb“. Nový život ji nakonec vdechl další ze slavných architektů – Renzo Piano. Stavba je dnes multifunkčním centrem, najdete tu školy, koncertní síň, hotely, konferenční místnosti a podobně. Testovací dráha stále stojí, čas od času se na jejím povrchu projede několik svištících strojů.

Jan Králík

Komentáře