Na světě existuje spousta leštěnek na vysokém podvozku se sáním na střeše, které se vám budou snažit draze prodat jako ideu nezničitelného vozítka pro případ apokalypsy. Útok zombies, jaderná válka, Black Friday slevy v Lidlu – není nic, co by taková čtyřkolka s radlicí na čumáku nezvládla. Jenže až na pár extrémních vozítek, co se prohánějí po Islandu, jsou to většinou jen líbivé tuningy pro bohaté a báječné. 

Torsus Praetorian je z jiného těsta. Zakladatel firmy, Vakhtang Dzukashvili, dlouhá léta stavěl pro záchranáře, ale třeba i OSN a další firmy speciální offroadové vozy pro záchranné a vyprošťovací mise. Až ho v roce 2016 napadlo, že by mohl postavit něco tzv. od nuly a prodávat to pod vlastní značkou. 

Foto: Archiv Torsus.eu

Praetorian samozřejmě není stavěný úplně na zelené louce, používá upravené šasi od firmy MAN, čtyřkolku se soustavou tří diferenciálů, vzduchové odpružení na zadní nápravě a 46” offroadové gumy s centrálním dohušťováním přímo z kabiny. Díky nájezdovým úhlům si může troufnout skutečně kamkoliv, třeba vyjet nejvyšší sopku světa apod. Pro Torsus to ale nejsou PR kaskadéřiny, protože tenhle busík s kapacitou 35 osob skutečně zajíždí do válečných zón a evakuuje odtamtud lidi, když jde do tuhého. A ano, jakkoliv Torsus momentálně sídlí v Česku a své autobusy vyrábí u nás i na Slovensku (mají k dispozici i lehčí variantu na platformě VW Crafter), posílá své stroje i na „rodnou“ Ukrajinu, kam přivezly spoustu materiálů a naopak odvezly celou řadu lidí. 

Foto: Archiv Torsus.eu

Praetorian se vyrábí v mnoha zakázkových modifikacích – může to být záchranářský vůz, hasičský speciál, školní autobus do nepohody, ale i luxusní nedobytný obytňák. Pohání jej několik řadových šestiválců od MAN, přičemž nejsilnější z dieselů má objem 6,9 litru a krouťák 1150 N.m. Objednat si můžete dvanáctiválcový automat nebo devítistupňový manuál s několika redukcemi. Kdo jízdě mimo zpevněné komunikace rozumí, ten jistě zmíněný balíček schopností docení.

Foto: Archiv Torsus.eu

Praetorian prostě není jen cool busík, on je i zatraceně schopný, což dokazují objednávky z celého světa. Vůz začínána na 230 tisících eur za poměrně solidní konfiguraci s nejsilnějším dostupným motorem, ale samozřejmě je zde bohatá příplatková výbava (kamery, navijáky, extra světla na střechu). Asi nic, po čem byste se rozhlíželi při výběru obytňáku, ale je fajn vidět, že některé drsné vozy v dnešní nabídce dovedou v průšvihových situacích svou image obhájit

Václav Rybář

Více podobných článků najdete přímo v tištěném časopise.

Komentáře