Jeden z největších módních hitů poslední doby, značka Vetements, má možná to nejlepší za sebou. Trval tento zázrak pouhé 2 roky a nyní už spěje jen k neodvratnému konci?



Všichni ti, kteří se zajímají o módu, si to pamatují velmi dobře. Na přehlídce značky Vetements na jaro – léto 2016 vstoupil na molo ruský módní návrhář a fotograf Gosha Rubchinskiy oblečený do trika se známým červeným logem na žlutém podkladu patřícím spediční společnosti DHL a strhla se naprostá mánie. Internet tehdy málem zkolaboval, když tento objekt touhy za „pouhých“ 200 dolarů objednávala každá „fashion victim“ na světě.

Ano, celý módní svět zachvátila horečka jménem Vetemets a dobrovolnými ambasadory této značky se stala spousta celebrit, které okamžitě napodobovaly celé zástupy jejích fanoušků. Za všechny jmenujme například Rihannu, samozřejmě Kanye Westa nebo (pro mnohé velmi překvapivě) Céline Dion.

Co se ale stalo? Vypadá to, že ti proroci, kteří od začátku hlásali krátkodobou životnost všech těch oversized mikin, extravagantních bund nebo bot se zapalovači místo podpatků, měli pravdu. A možná větší a rychlejší, než sami čekali. Jako by Vetements docházel dech a fanouškům peníze. Nebo spíš chuť do ní investovat. Jasně, triko DHL byl geniálně zábavný nápad, ale udělat jej hlavním motivem jen o dva roky později, je trochu nenápaditá nuda, nemyslíte?

Snad všichni nákupčí světa hlásí, že o aktuální kolekci značky Vetements již ani zdaleka není takový zájem jako o ty předcházející. I ty ovšem po celém světě najdete opatřené visačkami s obrovskými slevami. Pokud ceny zůstávají původní, sám kreativní ředitel Vetements Demna Gvasalia připouští, že by nezaplatil za ponožky 85 dolarů nebo za mikinu s rapperem Snoop Doggem dokonce 924 dolarů.

Navíc, je patrné a doložitelné, že (bývalí) fanoušci Vetements obracejí svou pozornost i finance ke značce Balenciaga, kterou rovněž kreativně vede Gvasalia a která za srovnatelné (i nižší) ceny nabízí vyšší kvalitu a originálnější fashion nápady.

Někteří bývalí zaměstnanci Vetements tvrdí, že úpadek značky je způsoben hlavně jejím přesunem do Curychu, čímž se vytratila velká část originality, neboť většina původního týmu odmítla žít v konzervativním a velmi drahém Švýcarsku. Kdo ví… Může ji ještě něco zachránit? Myslíme si, že určitě. Například nové, originální nápady, nečekaná změna celkové poetiky Vetements. Jestliže by se značce nechtělo riskovat až příliš, může zkusit spolupráci s některým módním řetězcem nebo levnějším brandem, na níž se ochotně chytnou zástupy lačných teenagerů. Nebo si pokles zájmu přiznat v celé „kráse“ a své kolekce výrazně zlevnit?

Martin Hradecký

Komentáře