Od novinářů často dostávám otázku, co bych dělal, kdybych ve volbách neuspěl. Námětů, co bych mohl dělat, vzniká až až. U některých z nich si ale říkám, že to radši do té kampaně ještě pořádně šlápnu,“ napsal na svůj Twitter Petr Pavel, kandidát na prezidenta. Stejně jako kdysi Coco Chanel i generál Pavel našel opomíjený materiál a během jedné fotky z něj udělal nový trend.

PP? Náhoda? Nemyslíme si! V aliteraci je větší síla než v koaliční vládě. Materiál s přídomkem dědkovský ještě nikdy nebyl tak sexy a v kurzu. Nikoliv ego, ale charisma pana Pavla i z tak relativně všedního materiálu, jako je flanel, dokázalo udělat ikonu. Paradoxní je, že když ji v roce 2014 oblékl Miloš Zeman, flanelová košile takhle vítaná nebyla. Místo přepracované kampaně na legendární parfém Chanel N. 5 s Bradem Pittem, coby tváří vůně, jej srovnávali s Milošem Jakešem, bývalým generální tajemník ÚV KSČ.

Všestrannost a praktičnost nejsou zrovna atributy módních trendů. Výjimka ale potvrzuje pravidlo. Užitné módní věci usnadňují výběr oblečení a zpravidla bývají i nadčasové, což podporuje trend udržitelné módy. Kéž by trend udržitelnosti platil i například v politice. Flanelová košile je pravděpodobně jeden z nejuniverzálnějších a nejvariabilnějších kusů oblečení v pánské módě

„Flanelové košile jsou jednou z těch základních součástí šatníku, které všichni považujeme za samozřejmost. Stejně jako džíny nebo bílé tričko je skromná flanelová košile univerzální, módní a věčně klasická. Proto není divu, že košile jsou základním kamenem pánského šatníku více jak 170 let,“ říká Sam Trotman, na Instagramu známý jako Samutaro. Svou pracovní kariéru zasvětil sledování a dokumentování světových módních trendů. Stal se z něj známý spisovatel a kulturní badatel, který přispívá do časopisů Vogue, Hypebeast, Grailed, Highsnobiety, PAQ nebo Complex.

Flanel už více jak dvě století ovlivňuje svět módy. Oblíbily si je a ke svému obrazu přetvářely snad všechny možné sociální skupiny a subkultury: zlatokopové, námořníci, geekové, surfaři, pankáči, skejťáci, rappeři, grunge generace Kurta Kobaina, horolezci, kurýři, dřevorubci, trumpové, hipsteři, hypebeastové, jogínské maminy, technaři, i králové NBA. Tato univerzálnost svědčí o samotné tkanině jako takové: je dostatečně odolná, aby vydržela nápor na staveništi, pohodlná, abyste si v ní mohli lebedit o víkendu, slušivá, abyste si ji mohli vzít na víkendový brunch s rodiči či na zoom s kolegy. Cyklická povaha módního průmyslu vrátila flanelovou košili zpět na výsluní. Dnes ji najdete v kolekcích takových značek, jako je Celine, Saint Laurent Gucci, Dries Van Noten, Dsquared2 nebo Dior.

Než se rozhodnete soudit a odsoudit, uvědomte si, že flanel nejsou jen kostky a kostky nerovná se flanel. Zatímco čtvercový vzor může vyvolávat představu rančerů a brooklynských hipsterů, lovců jelenů, rockových a hiphopových hudebníků, příběh této látky má bohatou historii, která sahá několik století nazpět.

Ačkoli historie flanelu sahá až do 17. století do Walesu, v 18. století se stal synonymem amerického outdoorového oblečení. Tehdy se první evropští přistěhovalci usadili na východním pobřeží Ameriky a vytvořili z něj uniformu pro pracovité zemědělce, kovboje a milovníky přírody. Jedním z prvních osadníků byl tehdy John Rich, syn tkalce vlny, který se do Ameriky přistěhoval z anglického Liverpoolu na počátku 19. století. Poté, co se usadil ve Filadelfii, přestěhoval se do centrální a o poznání venkovštější oblasti Pensylvánie, kde v roce 1830 postavil svou první továrnu na spřádání vlny a založil značku Woolrich.

Zpočátku prodával vlněné látky, ponožky a přikrývky venkovanům a jejich rodinám, protože hřejivé zboží jeho značky bylo ideální pro dělníky v drsných pensylvánských zimách. Tuto měkkou a příjemnou kvalitu vytvořila společnost díky speciálnímu procesu povrchové úpravy, při kterém se měkká keprová vlněná tkanina ošetřuje mechanickým kartáčováním, aby se na jedné nebo obou stranách vytvořil chlupatý vlas.

Netrvalo dlouho a společnost Woolrich se rozvětvila a začala vyrábět svůj vůbec první oděv – flanelovou košili. První model košile Wool Buffalo Check Shirt, vyrobený z vlněné flanelové tkaniny, byl představen v roce 1850. Aby společnost Woolrich vynikla na trhu a zákazníci poznali její kvalitní výrobky, vyvinula svůj charakteristický buffalo vzor. Skládal se z velkých kostek ve dvou střídajících se barvách a vznikl tak ikonický červeno-černý vzor. Podle legendy návrhář tohoto výrazného stylu vlastnil stádo bizonů, proto dostal své jméno po tomto typickém zvířeti.

Jiří Hofbauer

 

Komentáře