První tunel, do jehož útrob se bez problému vejdou i velká plavidla, zajistí bezpečnou cestu skrz jinak kritický lodní úsek. Plán dostal po více jak sto letech od prvotního návrhu zelenou, konstrukce unikátního tunelu tak začne příští rok.

Již roku 1874 padl v Norsku první návrh k výstavbě tunelu, který by lodím ulevil od 70kilometrové zajížďky vedoucí skrz jeden z nejnebezpečnějších a nejzrádnějších úseků, který má na svědomí až 80 % norských námořních nehod. Teprve příštího roku bude položen základní kámen dávného nápadu.

FOTO: Stad Ship Tunnel – monumentální projekt gigantického lodního tunelu

Stad Ship Tunnel – monumentální projekt gigantického lodního tunelu - Stadt_skipstunnelStad Ship Tunnel – monumentální projekt gigantického lodního tunelu - snohetta-stad-ship-tunnel-norway-architecture_dezeen_2364_col_0-1-1536×862Stad Ship Tunnel – monumentální projekt gigantického lodního tunelu - snohetta-stad-ship-tunnel-norway-architecture_dezeen_2364_col_3-852×569Stad Ship Tunnel – monumentální projekt gigantického lodního tunelu - snohetta-stad-ship-tunnel-norway-architecture_dezeen_2364_col_1-1536×767Stad Ship Tunnel – monumentální projekt gigantického lodního tunelu - 14802328520_ed5cf95a70_o
Další fotky
Stad Ship Tunnel – monumentální projekt gigantického lodního tunelu - snohetta-stad-ship-tunnel-norway-architecture_dezeen_2364_col_2-1536×861Stad Ship Tunnel – monumentální projekt gigantického lodního tunelu - Stad_ship_tunnel_originalStad Ship Tunnel – monumentální projekt gigantického lodního tunelu - snohetta-stad-ship-tunnel-norway-architecture_hero-1536×864

Lodní tunel zvaný Stad Ship Tunnel spojí dvě protilehlé zátoky Moldefjorden a Kjodepollen, které vzdušnou čarou odděluje zhruba 1700 metrů skalnaté pevniny hornatého poloostrova Stad. Dlouhý bude právě 1,7 kilometru, vysoký 49 a široký 36 metrů.

Jeho monumentální proporce budou moci pohltit i ty největší z lodí – nákladní či dopravní. Stane se tak jediným tunelem pro velká plavidla na světě. Za hodinu neobvyklou komunikací propluje až pět lodí, které dovnitř vplují a nakonec i vyplují skrz kamenný portál navržený studiem Snøhetta. Nitro tunelu po celé délce osvětlí LED světla.

Dětské auto, které stojí víc než to vaše. Bugatti představil zmenšenou verzi legendárního Type 35

„Pokud vše půjde podle plánu, první tunel na světě pro velké lodě bude dokončen roku 2025/2026,“ řekl Terje Andreassen, dočasný projektový manažer. Úspěšnému propojení Norského a Severního moře však dosud brání tři miliony kubických metrů horniny nutné k odstranění.

Jan Králík

Komentáře