Hans Hildenbrant byl jediným německým fotografem, který zachytil život válečné fronty na barevný film. Na rozdíl od svých kolegů se navíc rozhodl zvěčnit velkou válku nejen v propagandistickém duchu, ale i s veškerou její destrukcí.
Od prvního válečného roku 1914 až do jejího konce, o čtyři roky později, mačkal německý fotograf Hans Hildenbrant (1870-1957) spoušť aparátu pořizujícího unikátní barevné snímky přímo v zákopech válečné fronty.
Hildenbrant byl jedním z 50 fotografů vyslaných mezi bojující německé vojáky. Němci si již tehdy uvědomovali moc propagandy, znásobenou kouzlem věrohodné fotografie. Francouzi s pouze 35 vyslanými fotografy kulhali za Němci, na opačném pólu pak stáli Britové, jejichž fotografům bylo povoleno vstoupit na západní frontu až roku 1916.
![](https://www.muzivcesku.cz/wp-content/uploads/2021/02/hans_hildenbrand_1914.jpg)
Hans Hildenbrant
Hans Hildenbrant pořizoval fotografie za pomoci autochromu, raného procesu barevné fotografie, patentovaného roku 1903 bratry Lumièrovými. Kromě neobvyklého zvolení barevného procesu pro svá díla se rozhodl využít i nevídaného pohledu na válečnou situaci. Místo čistě propagandistických snímků zachycoval i válkou zničené vesnice, města a budovy, včetně těch církevních – cosi naprosto šokujícího.
I přes použití barvy mohou snímky působit poněkud „zastarale“. Je tomu tak proto, že ve většině z nich figurují pózující lidé, Hildenbrantova výbava stále nebyla připravena na to zachytit moment v pohybu. I tak však Hildenbrantova díla zpřítomňují dávnou válku jako žádná jiná.
Jan Králík