Slovo Niche jste pravděpodobně už zaslechli nebo četli. Nejčastěji jej vídáme buď na Instagramu, nebo v kontextu parfémů. Velmi málo se ale stává, že někdo do detailu vysvětlí, co to vlastně je, jak se niche parfémy dělí od ostatních, a proč tomu tak je.

Stejně jako v módě existuje syndikát coutierů, který určuje, co je Haute Couture a co ne, i svět parfémů je tak trochu pod kuratelou. The Fragrance Foundation, neboli FiFi, je světová organizace, která spravuje historii, budoucnost a celkově svět vůní. Vznikla před dlouhou dobou, má vlastní síň slávy, kde jsou nejlepší vůně a v archivech mají lahůdky jako třeba úplně první parfém Chanel. Jako že úplně první lahvičku. Kam jinam se tedy obrátit, než na ně.

Slovo niche vysvětluje každý jinak, ale v tomto směru znamená něco individuálního, záměrně nedostupného a exkluzivního. FiFi dělí parfémy na komerční nebo designerské a právě niche. A dělí je velmi jednoduše. Podle počtu dveří, za kterými můžete parfém koupit. Tím myšleno, když je třeba v naší zemi dva a půl tisíce parfumerií, kde můžete pořdit nejnovější parfém Versace, nebude niche. Když ale držíte parfém, který u nás koupíte jen v Ingredients, pravděpodobně bude niche.

Na takové parfémy je kladen větší důraz, při jejich výrobě se používají sofistikované postupy a obvykle je připravují mistři parfuméři s tím, že nebudou trhat rekordy v prodejnosti. Ale to je cílem. Nevytvářet další tašku Michael Kors, ale nadsadit jeho jedinečnost. Niche parfém nebude vonět jako obvyklá pánská vůně, protože co si budeme povídat, drtivá většina vůní  na regálech s označením men bude vytvořena na stejném základu. Niche parfémy naproti tomu mají exkluzivitu. Složitější a cennější přísady a co je hlavní, oslnivý výsledný efekt.

Co je největší důvod utratit za niche parfém trochu více, než za něco od Huga Bosse? Nikdy od ženy neuslyšíte, že voníte jako její ex, nikdy vám nikdo neřekne, že používáte stejnou vůni jako jeho děda a získáte, pokud vyberete správnou, obdivný a překvapený pohled. Ten pohled, že se člověk setkává s něčím novým, neví co si má myslet, ale líbí se mu to. Značek, které niche parfémy vyrábí je v dnešní době docela dost. Některé „stařičké“ s dlouhou historií, některé nově vznikající, které se jen snaží uspokojit estetické požadavky lidí.

Pokud se v niche světě ještě tolik nevyznáte, tyto značky jsou určitou sázkou na jistotu, že najdete něco, co vám bude skvěle sedět. U těch ještě méně komerčních to může být delší proces.

BYREDO

Parfémy BYREDO seženete v Ingredients Store a můžete si vyzkoušet, který vám nejvíce sedne.

Švédská značka, která byla založena polovičním Kanaďanem a polovičním Indem, který využívá esence hlubokých kanadských lesů, svoje indické barevné dědictví a k tomu švédský minimalismus. Už jen popis zní dobře.

CB I Hate Perfume

Kolekce CB I Hate Perfume jsou založené na elementech, na jednotlivých esencích a na příbězích, které se za nimi skrývají. Seženete zde.

Christopher Brosius býval kdysi taxikář, který už nemohl vydržet čichat ve svém autě zákazníky s hroznými a komerčními parfémy. A tak si založil vlastní niche značku. To mimochodem není jen doporučení na parfém, ale i inspirativní životní story. Jakmile se vám něco nelíbí, neseďte a něco s tím udělejte. Parfémy vyrábí i na zakázku tak, aby přesně seděly k osobnímu stylu.

Creed

Parfémy Creed jsou ideální, pokud sebe sama vidíte v gentlemanskám klubu a vyhovuje vám ta oldschoolová pečlivost a preciznost. Seženete zde. 

Značka Creed není úplně neznámá ani u nás. Funguje už tři sta let, jejich parfémy nosila Královna Victoria, Cary Grant, Prince Charles, Audrey Hepburn nebo sám velký Dior. Všechny ingredience a samotné parfémy vznikají ručním míchání a procesy, které se nezměnily po celou dobu existence značky.

Joya Studio

Parfém si buď můžete vybrat z již vytvořených vůní, nebo si domluvit schůzku, zaletět do Španělska a vytvořit si vlastní. Joya Studio má velmi pečlivě popsaná složení.

Původně španělská značka, která vyráběla svíčky postupně rozšířila svou působnost i do světa parfémů. Mají za sebou několik úspěšných kolaborací s módními domy jako třeba Rodarte nebo Ralph Lauren. Od parfému, přes flakon až k balení – vše je vyrobeno ručně.

ODIN

Odin New York je multi-brand store, který nabízí více niche věcí, než jen parfémy. Pro ty jsou ale nejznámější. Označené číslem reprezentují různé postoje k životu. Seženete zde.

Pokud hledáte exotickou vůni, pravděpodobně nenajdete lepší, než od Odin. Značka využívá vlivy zemí jako Arábie, Indie, Japonsko, Tibet ale i bezpečnou krásu středozemního moře.

Xerjoff

Parfémy Xerjoff jsou exkluzivní natolik, že ani na základě složení nemůžete říct, jestli vám bude vyhovovat. Nejlepší je si je vyzkoušet, pokud máte možnost navštívit Itálii. Nebo střílet od boku zde.

Italská značka založená v Turíně se netají upřednostňováním luxusu a celkového požitku. Jejich vůně jsou obvykle živější, jiskřivější a mají nádech historické výroby. Flakony jsou kapitola sama o sobě. Některé jsou ze skla Murano, některé ručně vyřezané z ruženínů nebo ametistů a mají specifický umělecký tvar. Vyrábějí se exkluzivně v Grasse – kraji parfémů.

Značek, které umí dělat niche parfémy dobře je ale hodně. Penhaligon’s, Le Labo, Jo Malone nebo Dyptique, ale ty už jsou známější a rozšířenější.

Parfémová novinka Noir Anthracite od Toma Forda je velice kořeněná, hluboká vůně. Má v sobě růžový a černý pepř, několik druhů dřevin a borovicový kouř. Prodává Tom Ford nebo Douglas.

Existuje i několik komerčních výjimek, které můžeme za niche považovat. Tom Ford, který sice prodává na spoustě míst, ale esence dělá velmi specificky nebo několik historických vonících dobrot, jako kolínská 4711.

4711 byla používána už Kateřinou Velikou nebo Napoleonem. Přes dvě stě let nezměnila svou vůni – citrusová, živá a přesto uklidňující. Prodává FAnn parfumerie.

Pro největší fajnšmekry existuje ještě jedno místo. Parfumerie Santa Maria Novella ve Florencii. Stojí zde už stovky let, parfémy a mýdla tady kupovala celá italská šlechta a jejich obchod voní jako nebeské louky. Za určitou částku vám mohou namíchat parfém přesně podle toho, co si přejete. A i podle vaší kůže. Nebo si můžete vybrat ze standardní nabídky…

Parfémy Santa Maria Novella seženete buď v historickém jádru Florencie nebo zde. Nic ale nevyváží samotnou návštěvu.

Komentáře