V posledních letech ji můžete vídat na mnoha sportovních nebo kulturních akcí. Hublot, značka švýcarských hodinek, vznikla teprve v roce 1980 a tradiční výrobci se staletou tradicí na ni koukají s pořádnou dávkou závisti. Kde se vzala a co stojí za jejím úspěchem? Úspěšnou firmuhub 1 vybudujete, jen pokud se nebojíte. A zakladatel Carlo Croco se tohoto hesla držel velmi pevně. Svým přesvědčením rozbourat tehdy zaběhlé zvyklosti dal základ značce, které se právě stává kultem.

Carlo Croco je typický Ital. Opálený, gestikulující. Jednoho dne se rozhodl navrhnout hodinky, které by mohly nositele reprezentovat jak při zdolávání ranní plavecké distance, tak večer v baru v Cannes, kam Croco rád jezdil. Tak vznikla firma Hublot, což ve francouzském překladu znamená okno v lodní kajutě. Základem tedy byl tvar lodního okna doplněný o netradiční nápad. Croco tak jednoho dne představil hodinky ze zlata, které osadil páskem z přírodní gumy. Mnozí si klepali na čelo, protože do té doby bylo spojení ušlechtilého kovu s obyčejnou gumou nemyslitelné. Panu Crocovi však stačil prostý selský rozum. Guma rychle schne, je příjemná na nošení a má větší životnost než kožený pásek. Ideální materiál pro sportovní hodinky. Stejně jako Apple předběhl svoji dobu s iPhonem, tak Hublot spojením dříve nespojitelných materiálů. Za pár let později tento trend následovala řada jiných luxusních značek a dnes to je zcela běžné. Croco zaznamenal první úspěch, jeho hodinky si oblíbilo mnoho nadšenců (například španělský král Juan Carlos), ale na světový průlom to nevypadalo.

Hublot na obou rukách

To se změnilo v roce 2004, kdy do firmy nastoupil JCB, tedy Jean-Claude Biver. Hublot současnosti není Croco, ale právě Biver. Charismatický chlápek, jehož hodinářská komunita miluje. JCB, jak ho znají fanoušci značky, představil edici Velký Třesk (The Big Bang), v níž kombinace zlata a gumy již nebyla tím hlavním odlišením od konkurence. Biver totiž začal používat celou řadu materiálů jako kevlar, titan nebo keramiku. Tím byl položen základ ke zvýšení příjmů z 25 milionů dolarů na 200 milionů dolarů, a to za pouhých šest let! The Big Bang byl prostě hit. Již v roce 2005 získal Hublot hodinářského Oscara, když dostal za edici Big Bang White Ceramic ocenění Prix de la Montre Design na Grand Prix d’Horlogerie de Genéve (Velká ženevská hodinářská cena).

V roce 2008 prodal Croco firmu za nezveřejněnou částku skupině LVMH (LVMH Moët Hennessy – Louis Vuitton S.A.), která má ve svém portfoliu také značku Tag Heuer. Společnost Hublot je sponzorem mnoha světových akcí, například MS ve fotbale (2010 a 2014), atletických mítinků nebo Formule 1. Již několik let spolupracuje s Manchesterem United, pro který vyrobila unikátní hodinky King Power Red Devil, kde byla k označení hodin na ciferníku použita tráva ze stadiónu Old Trafford. Mezi ambasadory značky patří jamajský sprinter Usain Bolt nebo argentinský fotbalista Diego Maradona, který proslul tím, že nosil hodinky Hublot na obou rukách současně.

 

Když zákazníci milují ředitele


hub 2
Hublot skvěle zapadá do dnešní online sociální doby. Zcela přirozeně komunikuje se svými fanoušky, a lví podíl na tom má opět Biver. Již v roce 2006 bylo založeno TimeZone fórum – platforma pro online střetávání fanoušků. A Biver do něj aktivně přispíval, což ostatně dělá dodnes. Mnoho nových majitelů hodinek Hublot uvádí, že svých čtyři sta tisíc korun utratili pouze díky osobě Jean-Claude Bivera. Chcete příklad? Před pár dny napsal zákazník na online fórum nadšený komentář o svých prvních hodinkách Hublot. Biver mu odpověděl, ať pošle číslo krabičky a svoji adresu a on mu osobně pošle jím potvrzenou prodlouženou záruku do roku 2017. Za to musíte Hublot milovat.

Osm let trvalo vedení v čele s Biverem udělat z lokální značky globální. Osm let stačilo k položení základů hodinářské nesmrtelnosti. Až za padesát let zdědí vaše Hubloty vnoučata, můžete jím říci inspirativní příběh jedné značky, na jejímž začátku byl pan Croco, který se nebál.

P.S. Hublot nejsou levné hodinky. Prosím vyvarujme se v diskuzi narážek na cenu, snoby nebo podobné subjektivní výkřiky. Článek je o jedné neobyčejné značce, která stojí za zmínku. Znalci hodinek neb nám prominou případné lehké nesrovnalosti. 

5 důvodů, proč nosit hodinky (a proč si koupit nové)

Komentáře