Když ho člověk hrál dlouho a pak zavřel oči, pořád viděl padající kostky. Hlavně aby zapadly dobře do sebe v jedné řadě! Hra Tetris je nadčasová legenda. Kdo ji ale vymyslel?

Tetris vznikl 6. června 1984, kdy první verzi hry naprogramoval a úspěšně spustil mladý pracovník moskevské akademie věd, Rus Alexej Pažitnov. Bylo mu 28 let. Tehdy on ani nikdo jiný netušil, že jednou bude Tetris nejprodávanější hrou v dějinách.

Hru Pažitnov původně naprogramoval pro sovětský počítač Elektronika 60. V roce 1986 ji pak s pomocí kolegy Vadima Gerasimova přepsal pro platformu IBM PC, načež už nic nebránilo tomu, aby se mohla rozšířit do celého světa.

V roce 1988 se Tetris objevil na významném veletrhu Consumer Electronics Show v Las Vegas, kde zaujal zakladatele společnosti Bullet-Proof Software Henka Rogerse. O rok později uvedl Bullet-Proof hru na americký trh. Odhaduje se, že dosud se po celém světě prodalo přes 70 milionů fyzických kopií Tetrisu a více než 100 milionů mobilních stažení.

O zisk z Tetrisu Alexeje obral stát

Mladý Alexej měl bohužel smůlu. Jelikož hru vyvíjel v pracovní době na půdě sovětské akademie, veškeré peníze za práva a licence připadly státu, kde Pažitnov zůstal až do pádu Sovětského svazu. V roce 1990 se už jako celosvětově známý developer přestěhoval do USA, kde nastoupil právě do společnosti Bullet-Proof. O šest měsíců později za ním přiletěla jeho žena Nina se syny Petrem a Dmitrijem a celá rodina konečně mohla začít žít svůj americký sen.

Sheila Boughtenová, prezidentka společnosti Tozai Games, která Pažitnovi pomohla v devadesátém roce získat vízum a zařídila mu zaměstnání u Bullet-Proof, s úsměvem vzpomíná na okamžik, kdy programátora poprvé vzala do amerického supermarketu. „Byl naprosto unešený. Pobíhal po obchodě sem a tam a nevěřil, kolik se toho dá koupit. Vždy žil přítomností a ze všeho měl obrovskou radost.“

V roce 1996 získal Pažitnov, který v té době vyvíjel hry po Microsoft, konečně práva na Tetris a spoluzaložil společnost Tetris Company, která dodnes tvoří nové hry.

Akčňáky versus logika

Když Microsoft začal vyvíjet Xbox, přestala být pro Pažitnova spolupráce zajímavá a odešel. Logické hry na PC byly odsunuty na druhou kolej a výrobci se soustředili na akčňáky pro konzole. „Bylo to pro mě opravdu nešťastné období, zajímaly mě logické hry a pro ty na Xboxu nebylo místo,“ vzpomíná Pažitnov. „Snažil jsem se vybírat si co nejmírumilovnější hry, protože střílečky nemám rád.“

V roce 2005 se nakrátko do Microsoftu vrátil a naprogramoval pro něj logickou skládačku Hexctic pro Xbox 360. Ve velké korporaci však nebyl spokojený.

V současnosti pracuje Pažitnov už jen na vlastních projektech a žije o dost poklidněji než v minulosti. Ale rozhodně ještě není v herním důchodu. Každé ráno si zacvičí, posbírá mince ve všech mobilních hrách, které pravidelně hrává, a vyřídí e-maily. Po obědě se věnuje programování a večer zakončí opět sportovně, tenisem. A my Alexejovi přejeme hodně zdraví a děkujeme za ty báječné, nekonečné a magické hodiny s padajícími kostkami.

Adrian Amiridis

Komentáře