Cestování v obytných vozech je dnes naprosto běžnou záležitostí. Víte ale o tom, že první dům na kolech byl sestrojen už před 140 lety, v roce 1884? Tehdy byl takový vynález považován za šílený výstřelek tažený koňmi. S nástupem a rozvojem průmyslové revoluce se však tato možnost přepravy postupně vyvíjela a dnes jsou na silnicích k vidění luxusní vozy, ve kterých nechybí nic, co máte doma…

První ze všech byl Tulák

Už obchodníci ve středověku využívali upravené koňské povozy. Při svých dlouhých cestách trvajících několik týdnů i měsíců byli nuceni přizpůsobit si svůj dopravní prostředek tak, aby v něm mohli strávit delší čas. Cestování v předchůdcích dnešních moderních karavanů byla tehdy nutnost pro přežití.

Jak se ale vyvíjela lidská společnost, rostla chuť po poznávání nových krajin a objevování exotických destinací. To byl případ také anglického doktora Williama Gordona Stablese. Šlo o vášnivého cestovatele, který se ještě v mladém věku dvakrát vydal z Velké Británie do Arktidy. Touha po větší svobodě a nezávislosti při toulkách světem ho přivedly na myšlenku nechat si vyrobit vlastní obytný vůz.

Psal se rok 1884 a WG Stables si u firmy Bristol Wagon Works Company, která se v tehdejší době věnovala výrobě luxusních vlakových souprav, objednal historicky první obytný vůz a pojmenoval ho The Wanderer, tedy česky Tulák.

Těžký, ale také plný luxusu

Tulák byl něčím naprosto výjimečným. Lidé na konci 19. století potkávali podobný typ upravených vozů pouze u potulných cikánů a lidí od cirkusu, a najednou před nimi stál dům na kolech plný luxusních materiálů. Vůz vážil dvě tuny a bylo nutností, aby ho táhli minimálně dva koně.

Inspirací pro doktora Stablese byly lodní kajuty. Dříve totiž pracoval jako chirurg námořnictva a měl tak zkušenosti s maximálním využití menších prostor. Tuláka označoval za suchozemskou jachtu a kromě praktických záležitostí se nešetřilo ani zlatem a mahagonem. Jelikož šlo o mohutný kolos, jaký se na cestách nikde nevyskytoval, měl Stables po ruce svého komorníka, který na tříkolce vyjížděl napřed, aby varoval další účastníky provozu a zajišťoval hladký průběh cesty.

První delší cesta čítala 2 tisíce kilometrů

Po několika zátěžových jízdách si William Gordon Stables naplánoval první delší cestu. Vydal se z anglického Twyfordu do Inverness ve Skotsku a celkem tak ujel přes dva tisíce kilometrů. Tím odstartoval nejen své nekonečné cesty, ale dal také inspiraci dalším cestovatelským nadšencům.

V roce 1907 pak vzniklo sdružení karavanistů The Caravan Club a WG Stables se stal jeho viceprezidentem. Tento klub existuje do dnešní doby. Pokud byste si chtěli legendárního Tuláka prohlédnout na vlastní oči, museli byste se vydat do průmyslového muzea v Bristolu, kde prototyp karavanu vznikl.

Koně postupně nahradil motor

Zhruba třicet let po vzniku Tuláka průmyslový vývoj přinesl první motocykly, tehdy ještě poháněné párou. Ana konci 19. století byl vynalezen spalovací motor na benzín. Koně tedy byly postupně nahrazovány stroji, což se dotklo i karavanů.

U nich vývoj neprobíhal tak rychle, jako u běžných automobilů, jelikož šlo o pomalý, těžký a drahý vůz, který si mohli dovolit jen ti nejbohatší lidé. Obliba cestování v karavanech ale narůstala a mezi první a druhou světovou válkou se začaly objevovat vozy, u kterých se dbalo více na užitek než na majestátnost.

Revoluční změnu v oblasti obytných vozidel přinesla společnost Volkswagen v 50. letech minulého století. Klasická dodávka se začala upravovat podle potřeb cestovatelů. Prvním typem byl Transporter, po něm pak přišla California, která je oblíbená dodnes.

Průkopnické Československo

Pozadu nebylo ani tehdejší Československo. Již v roce 1933 vznikla Mezinárodní organizace campingu a caravaningu a naše země byla jedním ze zakládajících členů. Karavany vyráběla například firma Sodomka, která proslula výrobou karoserií. Vyráběla několik typů víkendových vozů. V 60. letech se stal legendární karavan Dingo.

První obytný vůz z Československa vznikl na základě Škody 1203, proto taky označení Škoda 1203 Camp, která na začátku 80. let představovala jedinečný příklad československého automobilového designu a inovace. Bylo vyrobeno pouze 87 exemplářů, což z těchto vozidel dnes dělá velmi vzácné kousky. Camp se vyznačoval skromným, avšak funkčním interiérem s možností ubytování až pro tři osoby, přičemž interiér a vybavení mohly být velmi variabilní, závislé na dostupných materiálech a konkrétních požadavcích na přestavbu. Tento obytný vůz, navzdory svému skromnému vzhledu a jednoduchému vybavení, splňoval veškeré základní požadavky na cestování a kempování.

Zájem o obytné vozy roste i po covidu

Právě svoboda při rozhodování a nezávislost na kapacitách hotelů zapříčinila, že je  o cestování a pobyt v přírodě s maximální flexibilitou a komfortem výrazný zájem i dnes. „Naše statistiky ukazují, že obliba karavaningu rostla dlouhodobě a stabilně dávno před covidem, dokonce i v době ekonomické krize. Pandemické roky přinesly skokový růst poptávky, protože se karavaning přes noc stal téměř jedinou možností cestování. Po skončení covidu se prodeje vrátily na normální úroveň, ale růst je zde pořád. Loňský rok byl z hlediska prodejů nových karavanů třetím nejlepším v historii. Takže místo poklesu hovořím o návratu k normálu a pokračování přirozeného vývoje,“ řekl pro deník Metro Jan Bordovský, předseda a spoluzakladatel Asociace kempování a karavaningu.

V souvislosti s karavaningem se v Česku stále více objevují možnosti pronájmu těchto vozidel, což umožňuje lidem zažít svobodu cestování bez nutnosti přímo vlastnit obytný vůz. Takové služby nabízí i digitální platforma Campiri, zajišťující půjčování karavanů a obytných vozů nejenom v České republice, ale i v zahraničí. „Zájem o pronájem obytných vozů stále roste. U nás to bylo meziročně o polovinu. V loňském roce jsme přes naši platformu odbavili 2,5 tisíc rezervací, ale poptávek byl dvojnásobek. Jsme proto rádi, že se nám daří i v oblasti spolupráce s partnery a průběžně tak nabídku vozů rozšiřujeme“ vysvětluje CEO společnosti Campiri Lukáš Janoušek a dodává:

„Zaznamenáváme trend, že mezi obytnými auty roste popularita především obytných vestaveb, které jsou méně nápadné, jednodušší na řízení a lze s nimi jezdit bez problémů i do měst. A také sledujeme, jak roste náročnost zákazníků, kteří dnes v obytných vozech vyžadují už takový standard, jaký mají doma, jako třeba rychlý internet nebo prvky chytré domácnosti, které lze ovládat pomocí mobilního telefonu.”

Foto: Campiri

Komentáře