Loni v Peru se mu nedařilo. Právě proto se Bernhard ten Brinke letos, těsně před startem slavné Rally Dakar, která se pojede na území Saúdské Arábie, cítil silnější než dřív. I přesto, že konkurencí v závodě i v týmu Toyota Gazoo Racing mu je slavný Fernando Alonso.

„Rally Dakar je dlouhá, náročná, tvrdá a intenzivní. Vymáčkne z vás vše. Dopady, které musí auto vydržet, a které podstupuje vaše tělo uvnitř auta, jsou tak intenzivní, že po pěti, šesti hodinách denně máte všeho dost,“ popisuje dvaačtyřicetiletý holandský jezdec Bernhard ten Brinke, jak probíhá jeden z nejslavnějších a zároveň zřejmě nejtvrdší závod planety.

I letos bude Bernharda navigovat Tom Colsoul. „Když řekne, ať jedete na plný plyn, tak ho zašlápnete do podlahy. Když řekne: ‚Za půl kilometru je horizont, prostě ho přeletíme‘, musím mu věřit,“ směje se ten Brinke. Nejen oni dva, ale všechny čtyři posádky týmu Toyota Gazoo Racing závodí v nejnovější verzi Toyoty Hilux osvědčené v rallyových soutěžích a vyvinuté i postavené v Jihoafrické republice. Loni tento vůz na Dakaru zvítězil, při své předloňské premiéře byl třetí. Letos je však ještě silnější.

Letošní Rally Dakar odstartovala v neděli 5. ledna a bude dlouhá 7100 kilometrů, které povedou ze tří čtvrtin pouští Saúdské Arábie. Skončit má 17. ledna a o podmínkách se letos mluví jako o mnohem těžších než v minulých letech. Bernhard ten Brinke si ale věří. I přesto, že loni v Peru neměl dobrý závod. „Třetí den jsme natrhli a rozbili příčné rameno, nejspíš proto, že jsme najeli na kámen. Před koncem celé rally nás štěstí opustilo a zase jsme měli defekt. Hnací systém selhal dva dny před koncem závodu,“ vzpomíná.

„Ve chvíli, kdy vystoupíte z auta, a obrazně i doslova za sebou zabouchnete dveře, přepadnou vás různé emoce. Je vám smutno a máte vztek,“ popisuje Bernhard. Jenže v životě se setkal s mnohem většími průšvihy, a tak ho něco takového nemůže rozhodit. „Věřím, že neúspěchy člověka mnohé naučí. Zjistil jsem to, když jsem v mládí ztratil bratra. Utopil se na výletní plavbě v Holandsku. Viděla to skoro celá rodina. Něco takového vás změní,“ svěřuje se.

Přestože by možná lidé z jeho okolí mohli říct něco jiného, Bernhard v životě nedostal nic tak úplně zadarmo. Pracoval už od svých osmnácti let, kdy se začal podílet na chodu rodinné firmy. „Lidé říkali: ‚Je to firma jeho otce. Má to snadné.’ Ale to mě naopak ještě více nutilo pracovat, abych šel a dokázal, že mám na víc, než být profesionální syn,“ vzpomíná nevyléčitelný perfekcionista a vítěz Marocké rally, který se právě vydává do písečných dun Saúdské Arábie, aby znovu dokázal, zač stojí.

Automobilový závodník Petr Lisa: Spím jen 4 hodiny, nemám na to čas!

Komentáře