Jde o velmi malé limitované edice a unikátní kusy a většinou jsou vyprodané pár dní po uvedení na trh. Máme tu čtveřici superdrahých hodinek, které byly představeny na salonu vysokého hodinářství Salon International de la Haute Horlogerie a v rámci Geneva Days.

Vacheron Constantin: Traditionnelle Twin Beat Perpetual Calendar

Orientační cena 210 000 eur, ročně se jich vyrobí pouze 5 kusů

Nejoblíbenější hodinářskou komplikací letošního roku, kterou se v lednu pochlubilo minimálně deset značek, je věčný kalendář. Ovšem v případě „perpetuálu“ od manufaktury Vacheron Constantin jde o trochu jinou ligu, než na jakou jsme běžně zvyklí. Samozřejmě, i tenhle věčný kalendář koriguje délku měsíců a vyřeší i přestupný rok, podává však lehce osekané informace. Konstruktéři se vykašlali na ukazatel dne v týdnu, nenajdete tu ani rok, natož ukazatel měsíční fáze. Zato ho obdařili dvěma setrvačkami, přičemž každá z nich pracuje na jiné frekvenci. Když hodinky pravidelně nosíte, používáte vysokou 5Hz frekvenci. V takovém případě vám hodinky vydrží v chodu na plný nátah skoro týden. Máte-li chuť je odložit (důvody necháme na vás), doporučujeme je přepnout do režimu standby. V něm je setrvačka línější (její frekvence je 1,2 Hz), zato se pomaleji unaví. Na jedno natažení půjdou hodinky v tomto režimu celých 65 dní. Víc než dva měsíce na ně nemusíte sáhnout a ony nejen že půjdou, ale budou i bezchybně přehazovat dny a měsíce.

Hublot: Big Bang Unico Paraiba White Gold

Orientační cena 270 000 eur, kolik se jich vyrobí, nikdo netuší

Hodinky jsou posázeny vzácným turmalínem paraíba. Originální naleziště tohoto drahokamu najdeme v Brazílii a bohužel (nebo možná bohudík) pro Hublot je kamenů velmi malé množství. Navíc nemají stálou barvu a odstín těchto zelenomodrých, potažmo tyrkysových kamenů se kus od kusu liší. Na vytěžení jednoho pořádného turmalínu paraíba je potřeba zhruba tolik času, jako na vytěžení 10 000 kusů diamantů. To jen pro srovnání, jak vzácný paraíba kámen je. Hublot si tak možná touto exotickou volbou trochu naběhl. Zatím je vyrobeno velmi malé množství hodinek (mluví se o třech až pěti kusech), další exempláře čekají na kameny. Zdá se to být jako nemalá překážka, nicméně pravdou je, že o to vzácnější tento model bude a lze očekávat narůstající zájem ze strany sběratelů. Průměr zlatého pouzdra je 45 mm, uvnitř pracuje chronograf s funkcí flyback s automatickým nátahem a rezervou chodu 72 hodin.

Jaeger-LeCoultre: Master Grande Tradition Gyrotourbillon Westminster Perpétuel

Orientační cena 800 000 eur / limitovaná edice 18 kusů

Nejde o zázrak přírody, ale zázrak hodinařiny. Navíc od značky, která patří mezi ty víceméně komerční. Tahle časomíra byla poskládána z 1050 součástek. Gyrotourbillon, tedy tourbillon, který se točí kolem své osy pěti směry, váží jen 0,4 gramu a jeho průměr je 8,8 mm. Ve 43mm pouzdře z bílého zlata jsou umístěny gongy a kladívka, která na vyžádání vyhrávají westminsterskou melodii, zvonkohru známou z londýnského Big Benu. Ve stínu těchto dvou královských komplikací postává „obyčejný“ věčný kalendář. Jenže chyba lávky. Tenhle „perpetuál“ se na rozdíl od většiny konkurenčních verzí smí upravovat oběma směry, tedy dopředu i dozadu. Když hodinky nenosíte, upravíte datum podle potřeby a jede se dál. Když je pravidelně natahujete, můžete počítat s tím, co věčný kalendář nabízí, tedy že jsou kratší měsíce automaticky korigovány a strojek počítá i každý čtvrtý rok s přestupným únorem. Chod strojku lze pozorovat jak zepředu, tak i zezadu, dýnko je celé prosklené. Dostupné jsou dvě verze číselníků.

Pohled skleněným dýnkem zezadu

Roger Dubuis: Excalibur One-off

Orientační cena jediného kusu je 1 140 000 eur

Je docela běžné, že kultovní automobilové značky postaví pro VIP zákazníka jediný unikátní vůz na míru. Tak je tomu i v případě modelu SC18 Alston s motorem V12 od Lamborghini. Navíc nejde o nepraktický kousek určený jen na okruhy, tenhle supersport se sedmi sty sedmdesáti koňmi pod kapotou může majitel vzít i na normální silnice. Roger Dubuis s Lamborghini úspěšně spolupracuje, ovšem jen málokdo by čekal, že v manufaktuře vzniknou jediné hodinky v designu vycházejícím právě z tohoto nadupaného supersportu. Navíc, když nebylo dopředu jisté, že si je majitel vozu koupí do sérky, aby mu k autu ladily. Hodinky sice mají několik patentů, dva tourbillony a pár zajímavých vychytávek, ale kromě přepínače netradiční korunky na nátah (přepnutí do polohy W) a řízení ruček (přepnutím do polohy S) nejde o nic světoborného. Nelze než doufat, že vedení značky neblafuje, když tvrdí, že má na tyto Excalibury další dva nebo tři zájemce, a ony tak nakonec nezůstanou úplně na ocet.

IKONICKÉ ČASOMÍRY: Omega Speedmaster, první hodinky na Měsíci

Komentáře