Karel Loprais, legendární český automobilový závodník a šestinásobný vítěz závodů Rallye Dakar v kategorii kamionů, dnes slaví své 70. narozeniny. Připomeňme si jeho pověstné vítězství na Ralley Dakar z roku 1988, které bylo naprosto zlomové pro popularitu tohoto pouštního závodu v České republice.

Karel Loprais začal pracovat v automobilce Tatra v roce 1967. Nejdříve jako pouhý dělník a automechanik, záhy se ale vypracoval na místo zkušebního řidiče. Díky účasti na testování Tatry 815 se dostal do širšího výběru posádek v roce 1986. O necelé dva roky později, 23. ledna 1988, si Karel Loprais zajistil své první dakarské vítězství. Fotografie zachycující tyto nezapomenutelné okamžiky si můžete prohlédnout v naší galerii.

FOTO: Legendární vítězství Karla Lopraise a jeho Tatry na Rallye Paříž-Dakar v roce 1988

Legendární vítězství Karla Lopraise a jeho Tatry na Rallye Paříž-Dakar v roce 1988 - První-vítězný-dojezd-Tatry-Karla-Lopraise-k-Růžovému-jezeruLegendární vítězství Karla Lopraise a jeho Tatry na Rallye Paříž-Dakar v roce 1988 - Za-volantem-sedí-šestinásobný-dakarský-vítěz-Karel-LopraisLegendární vítězství Karla Lopraise a jeho Tatry na Rallye Paříž-Dakar v roce 1988 - Karel-Loprais-s-vítězným-doutníkemLegendární vítězství Karla Lopraise a jeho Tatry na Rallye Paříž-Dakar v roce 1988 - ampaňské-v-rukou-dakarského-vítěze-Karla-LopraiseLegendární vítězství Karla Lopraise a jeho Tatry na Rallye Paříž-Dakar v roce 1988 - Tatra-a-pod-ní-havarované-auto
Další fotky
Legendární vítězství Karla Lopraise a jeho Tatry na Rallye Paříž-Dakar v roce 1988 - Dakarská-Tatra-na-letáku-k-Rallye-Dakar-1988Legendární vítězství Karla Lopraise a jeho Tatry na Rallye Paříž-Dakar v roce 1988 - 800px-T815_rallye

„Tatra měla své zastoupení ve Francii a pan Strager, který Tatru zastupoval, chtěl, aby se ta naše auta prosadila. I proto, že rallye startovala v Paříži. Nabídli to LIAZu i Tatře, jenže zatímco Liazka měla auto v podstatě sériové, Tatra začínala nově sérii T 815. Takže proto jela až později. Zájem byl tehdy velký, ale Tatra to organizovala a vybírala řidiče z vlastních řad. To auto bylo nově vyráběné, takže Tatra chtěla, aby s ním jeli lidé, kteří ho znají už z dob prototypu a v podstatě první čtyři řidiči byli řidiči ze zkušebny,“ rozkryl Loprais své automobilové začátky pro deník.cz.

První vítězný dojezd Tatry Karla Lopraise k Růžovému jezeru.

První vítězný dojezd Tatry Karla Lopraise k Růžovému jezeru.

„V našem prvním ročníku byl navigátorem inženýr Slávek Krpec, který ta auta stavěl a věděl o nich nejvíc. Přišel na to, že s šestikolkou se dá závodit, ale v rychlosti nemá na čtyřkolky. Takže se rozhodl a postavil čtyřkolku,“ sdělil Loprais Radiožurnálu a poodkryl tím tak úspěch celého vítězství. „Na rok 1988 zůstal doma, aby auto připravil do výroby. A my jsme s tou čtyřkolkou poprvé vyhráli. Bylo to jeho rozhodnutí, že zůstal doma, ale myslím, že byl rád, že jsme vyhráli. Srdíčko zahřeje, když vidí, že jeho práce dosáhla vítězství,“ vzpomíná dále legendární závodník. „Předtím jsme byli druzí a věděli jsme, že být druhý nic neznamená, druhý je první poražený. Na defilé jel vítězný kamion, vítězný osobák a vítězný motocyklista. Pak jsme si uvědomili, že najednou je Tatra nejlepší na celém světě.“

Michal Švehla

Tohle jsou auta, která vydrží největší nájezd kilometrů. Jejich věk vás možná překvapí

Komentáře