Představte si, že jste na rande v luxusní restauraci. Vše probíhá podle plánu, vaše partnerka září štěstím a vy máte pocit, že už nic nebrání tomu, abyste si ji odvedli domů. Jenže potom přichází na placení. Jak nepůsobit jako držgrešle a ani se zbytečně nevytahovat, se dozvíte v těchto 6 jednoduchých bodech.

1. Zvolte si podnik podle svých finančních možností

Pokud chcete své hosty zaujmout jídlem v luxusní restauraci, nemůžete počítat s tím, že vám bude na dýško stačit pár drobných. Nepsaným pravidlem je spropitné 10 %. Není proto nic trapnějšího, než dát obsluze po večeři za dva tisíce dvacetikorunu. Tuzér je odměnou pro personál a pokud jste byli nadmíru spokojeni, je namístě i 15 %-20 % z celkové sumy.

2. Zachovejte si důstojnost

I když jste na tom finančně dobře, nikoho jiného to nezajímá. Věřte, nebo ne, hosté i zaměstnanci restaurace už jistě někoho dávat dýško viděli a pravděpodobně i větší, než se chystáte dát vy. Není proto vhodné mávat na obsluhu teatrálně bankovkami a hlasitě burácet cifry, ale raději důstojně a diskrétně sdílet kousek ze svého bohatství s těmi, kdo se o vás celý večer starali.

Američan se po šesti letech probudil z kómatu. Spánek pak předstíral další rok, aby nemusel do práce

3. Buďte milí k obsluze

Pokud jste byli se servisem spokojeni, nezapomeňte to říct. Práce v pohostinství je psychicky i fyzicky náročná a personál musí denně jednat s různými druhy hostů, kteří nejsou vždy příjemní. Určitě je proto potěší, když je kromě náležitého dýška za jejich práci pochválíte a poděkujete za servis.

4. Dejte spropitné i při platbě kartou

Některé platební terminály mají možnost zadat spropitné zvlášť, ale není to běžné všude. Navíc tím, že částku při platbě kartou navýšíte, necháváte rozhodnutí na výši odměny pro personál na provozovateli. Ideálním způsobem ale je zaplatit danou částku kartou a odměnit obsluhu hotovostí.

5. Pokud nejste spokojeni, ozvěte se

V restauracích, u kadeřníka nebo v jakýchkoliv jiných službách máme většinou tendenci pokorně poděkovat, zalhat něco o spokojenosti a okamžitě si jít někomu postěžovat. Pokud vám jídlo nechutnalo, nebo jste byli nespokojeni s chováním personálu, logicky dejte menší spropitné. Svůj krok ale taktně odůvodněte obsluze. Možná jim váš negativní feedback pomůže a nebudou si myslet, že jste jenom lakomí.

6. Neskrblete

V našich zeměpisných šířkách je dobrou zvyklostí dávat 10 až 20 procent z částky, kterou utratíte. Cokoliv pod deset korun je ale málo, i kdyby jen za jedno espresso. Není nic horšího, než člověk co začne přepočítávat koruny a nechá si od obsluhy všechno vyskládat na stůl.

Adrian Amiridis

Jak být pravým gentlemanem i mimo restauraci se dozvíte zde.

Jak vypadá odvrácená strana bohatství, aneb peníze neznamenají styl

Komentáře