Když se rozhodli francouzští inženýři, že budou pracovat na návrhu největšího dopravního letadla na světě, dostali k dispozici malou pracovnu s okny, která se nedala otevřít. I tak se jim povedlo navrhnout letoun, který svou velikostí porazil i Boeing 747.

Airbus A380 Superjambo je první letadlo zkonstruované v Evropě, které předčilo svou velikostí letouny vyrobené v USA. Může být stroj takových rozměrů bezpečný? To byla otázka, kterou si v té době pokládali téměř všichni. Obavy z velikosti byly spojovány například i s případnou evakuací osob či s reakcemi letounu v krizových okamžicích.

Berte nás vážně!

V roce 1988 se i přes obavy veřejnosti začalo v Toulouse na A380 pracovat. Cíl byl jasný: Otřást pozicí do té doby neporazitelného Boeingu 747 a donutit svět, aby začal brát evropská letadla opravdu vážně. Firma Airbus v čele s Jeanem Piersonem investovala do projektu miliardy a ocitla se tak na tenkém ledě. Kdyby letoun neuspěl, byla by budoucnost celé společnosti silně ohrožena. Pierson se pro vabank rozhodl a tak se tým konstruktérů pustil do práce. Projekt se podařilo začít realizovat až v roce 1996.

Jak může člověk přežít pád letadla? Šance jsou vyšší, než si myslíte

 

Otázky se točily nejprve kolem tvaru letadla, protože do klasického kruhového průřezu by nešlo vměstnat dostatečně velký počet sedaček. Inženýři se tedy rozhodli pro oválný tvar, do kterého šlo pohodlně umístit dvě patra sedaček, a rázem se zvýšila kapacita o 193 míst oproti Boeingu 747, ale cestující mohli mít i tak dostatek místa. První překážka přišla s okamžikem, kdy firma Boeing oznámila, že také pracuje na vlastní verzi nového Superjamba. Airbus měl rázem velkého konkurenta.

Jeden problém za druhým

Další problém byl v obrovské hmotnosti letounu, která narůstala rychleji než velikost. Airbus musel jednoduše shodit přebytečné kilogramy, aby se byl vůbec schopen odlepit od země. Speciální tým konstruktérů procházel kousek po kousku, za účelem dojít k vytyčené hmotnosti. V konečné fázi měl Airbus i tak o 40 % více hmotnosti než Boeing 747, proto musel dostat mnohem větší křídla. Mezi ostatní překážky, které byly nutné odstranit, patřily i obrovské větrné víry, jež Airbus za sebou zanechával. Ty by totiž mohly menší letadla letící za ním poslat k zemi.

Velké štěstí najednou přišlo v roce 1997, kdy firma Boeing oznámila, že končí s přípravami nového Jumbojetu. Airbus tedy při uvedení na trh neměl konkurenci. V roce 2005 byl představen veřejnosti a slavnostní odhalení se setkalo s úspěchem. To nejdůležitější však A380 ještě čekalo. První vzlet byl obrovskou událostí, kterou sledovalo tisíce lidí. Nejtěžší funkční dopravní letadlo v dějinách se v pořádku odlepilo od země a 4 hodiny klidně letělo. Až po mnoha zkušebních letech 25. října 2007 bylo letadlo zařazeno do běžné letecké dopravy a 15 leteckých společností si hned několik strojů objednalo.

První smutná událost přišla v roce 2010. Airbus společnosti Qantas ze Singapuru do Sydney se 469 lidmi na palubě dostal do problému téměř hned po vzletu. Obrovská rána, kouř a celá řada poškození letadla neznačili nic dobrého a piloti se začali obávat nejhoršího. Jeden z motorů explodoval a letoun měl roztržené křídlo. I tak se pilotovi podařilo zázrakem nouzově přistát a nikomu z cestujících se nic nestalo.

Komentáře