Neuvěřitelně realistická dílka v podobě všemožných zástupců naší fauny musí japonští umělci vytvořit před zraky diváků během pěti minut. Prastará tradice však s novou dobou rychle umírá.

Počátky dějin japonského umění zvaného „amezaiku“ sahají až do časů historického období Heian, spadajícího do let 794-1185. Umění k „sežrání“ kdysi zanechávali jako obětiny návštěvníci v kjótských chrámech. Dnes se tradičnímu umu věnuje jen hrstka lidí v jinak 126milionovém Japonsku.

FOTO: Amezaiku – umění rozkošných jedlých sošek z cukru

Amezaiku – umění rozkošných jedlých sošek z cukru - 001Amezaiku – umění rozkošných jedlých sošek z cukru - candy-5Amezaiku – umění rozkošných jedlých sošek z cukru - 6a59791fce1cabc755a185a0512ce301Amezaiku – umění rozkošných jedlých sošek z cukru - amezaiku-hyper-realistic-animal-lollipops-shinri-tezuka-japan-10Amezaiku – umění rozkošných jedlých sošek z cukru - candy-6
Další fotky
Amezaiku – umění rozkošných jedlých sošek z cukru - candy-3Amezaiku – umění rozkošných jedlých sošek z cukru - 6Amezaiku – umění rozkošných jedlých sošek z cukru - 009Amezaiku – umění rozkošných jedlých sošek z cukru - 60280_1Amezaiku – umění rozkošných jedlých sošek z cukru - candy-2Amezaiku – umění rozkošných jedlých sošek z cukru - candy-4Amezaiku – umění rozkošných jedlých sošek z cukru - frog_ameshinAmezaiku – umění rozkošných jedlých sošek z cukru - kjn

Jedním z nich je i Šinri Tezuka, jež se umění začal učit z vlastního popudu, když mu bylo dvacet let. Po deseti letech se stal absolutním mistrem vymírajícího oboru. Z hlavní ingredience mizuame – lepkavého škrobového sladidla, dokáže během chvilky vytvořit naturalistická zvířátka, jako jsou zlaté rybky, kapři koi, chobotnice, žabky a další.

Tezuka, který otevřel vlastní amezaiku dílnu a obchod, říká, že nejtěžší věcí není samotná modelace, ale časový limit. Správný amezaiku umělec by měl cukrovou sošku dokázat vytvořit do pouhých pěti minut.

Tajný život žen japonské Jakuzy odkrývají úchvatné snímky francouzské fotografky

Kromě šikovných rukou a očí s citem pro detail by měl autor okouzlujících „lízátek“ mít i vysokou toleranci bolesti. Horká hmota se totiž musí v rychlosti vymodelovat do základního tvaru holýma rukama – pak již běží kreativní závod s časem, dokud hmota zcela nevychladne.

Jan Králík

Komentáře