Nová Scala byla dlouho a netrpělivě očekávanou novinkou tuzemské automobilky Škoda. Nekonečné měsíce jsme byli zásobováni skicami, rendery, detaily, fotografiemi, a to jak původního konceptu, tak reálného auta. Ale teď už přišel ten čas, kdy jsme konečně mohli zasednout za volant a pořádně si novinku vyzkoušet. Jak se nám po několika stovkách kilometrů Chorvatskem líbila?

Aby bylo jasno, vždy jsme měli rádi Rapid. Hlavně Spaceback, který se blížil ideálnímu tvaru a velikosti pro jízdu jak po městě, tak na víkendy kamsi za humna. Jenže jakkoli byl Rapid skvělý, působil jako chudý příbuzný dospělé Octavie. Proto když se ve Škodovce rozhodli, že místo něj vypustí do světa zbrusu nový hatchback, hodně jsme se těšili.

Ne, není to zmenšená Octavie, ale ani nafouklá Fabia. Scala je svá jak velikostí, tak stylem. Nebojíme se říci, že má ze všech škodovek na trhu největší šmrnc. Všude důmyslné prolisy, ostré hrany, ale třeba také zajímavě řešené páté dveře, které vypadají jako vyplazený jazyk chystající se ochutnat registrační značku. Mimochodem, Scala je první ze Škodovek, která má velkými písmeny přímo na středu pátých dveří napsáno ŠKODA, a to místa loga s okřídleným šípem jako dosud. Vypadá to fakt efektně!

Efektně to vypadá také uvnitř. Jasně, příslušnost ke koncernu Volkswagen poznáte na první dobrou, ale to se tak trochu čeká. I přes to je však interiér naprosto svébytný a zajímavě řešený. Tvary exteriéru jsou důvtipně opsány také uvnitř, a to po celé délce palubní desky, které vévodí displej palubního systému. Asi zbytečné je psát o všech úložných a odkládacích prostorách. Ano, jsou i ve Scale a je jich požehnaně.

A jak Scala jezdí? Aktuálně máte výběr ze dvou benzinových motorů – 1.0 TSI (85 kW) a 1.5 TSI (110 kW), přičemž ten druhý jmenovaný je spárovaný se 7rychlostním automatem DSG. Pokud jste spíše na naftu, můžete si Scalu pořídit s motorem 1.6 TDI (85 kW), a to jak s manuální převodovkou, tak s automatem. Nebudeme vás napínat, ani s jedním motorem nemůžete sáhnout vedle. Pokud budete Scalu využívat hlavně po městě, bohatě vám bude stačit litrový benzín. Silnější benzinovou jednotku s automatem pak ocení i ti, kteří se chtějí projet svižněji a zároveň se jim nechce řadit. A nafta? Ta je hlavně pro ty, kteří se se Scalou budou vydávat hlavně na delší cesty. A když už jsme u těch delších cest – ano, ani na nich se Scala neztratí. Podvozek je na dobrém povrchu krásně komfortní, a když přijde na nějaké ty nerovnosti, kterým se na českých cestách nevyhnete, i s nimi si poradí.

Nesmíme také zapomenout na celou řadu asistenčních systémů, kterými vás Scala bude hýčkat, ať už se jedná o adaptivní tempomat, hlídání mrtvého úhlu či asistent pro jízdu v pruzích. A pak tu jsou samozřejmě ona veleznámá škodovácká chytrá řešení. Můžeme vás uklidnit, škrabka na led ve víčku nádrže nechybí! Nově ji ale můžete využít také k měření hloubky dezénu vašich pneumatik. Co pak potěší úplně každého motoristu, je integrovaný trychtýř u nádržky na kapalinu do ostřikovačů. Konečně žádný pocmrndaný motor!

Se Scalou tak Škoda opět uhodila hřebíček na hlavičku. I když by měla být někde mezi Fabií a Octavií, je rozhodně blíže ke své luxusnější a větší sestře. Perfektně jede, je uvnitř tichá, a hlavně přiváží svěží designový vítr do segmentu malých hatchbacků. A proto při vzpomínce na Rapid musíme zvolat: Rapid je mrtev, ať žije Scala!

Škoda Scala 1.5 TSI DSG
Výkon: 110 kW (150 koní)
Zrychlení 0-100 km/h: 8,2 s
Max. rychlost: 219 km/h
Kombinovaná spotřeba: 5,0 l / 100 km
Cena modelu od: 394 900 Kč za 1.0 TSI Ambition, 524 900 Kč za 1.5 TSI DSG Style

Škoda Karoq: Nejlepší z rodu

Komentáře