Dříve je odlišovalo nejen zcela jiné jméno, ale také zcela jiný charakter. V aktuální generaci vypadají však GT verze modelů KIA Ceed a KIA Proceed prakticky identicky. Jak to zůstalo s oním charakterem?

Zásadním rozdílem je stále vzhled. Zatímco Ceed GT vychází z klasického hatchbacku pro masy, Proceed vždy býval něco zcela jiného. Nejinak je tomu i nyní, pouze třídveřový hatchback nahradilo znatelně větší, pětidveřové provedení. Krásný nový tvar karoserie balancuje mezi kombíkem a vzezřením ve stylu „shooting brake“. O tom, že se designérskému týmu povedlo opravdu mimořádné dílo, svědčí pátravé a zároveň uznalé pohledy okolí, a to kamkoli se vydáte. Není divu, když se na zadní část Proceedu podíváte pořádně, není zcela nepodobná násobně dražšímu Porsche Panamera.

KIA Proceed GT

Naproti tomu Ceed GT si stále drží tu svou. Vezmete klasický Ceed, lehce mu přiostříte karoserii, dodáte pár doplňků, větší kola, lepší brzdy, silnější motor a voila – hot hatch je na světě!

KIA Ceed GT

Měli jsme příležitost vyzkoušet Proceed GT s automatickou převodovkou a Ceed GT s klasickým manuálem. Jakkoli v dnešní době už řazení považujeme za přežitek, protože komu by se s ním zejména ve městech chtělo zaobírat, vítězem tohoto klání je překvapivě právě Ceed s manuální převodovkou. V kombinaci s motorem, který se do modelů GT montuje, tj. s přeplňovaným benzinovým agregátem 1.6 T-GDi, je totiž díky němu s autem mnohem větší zábava a máte z jízdy lepší pocit. V žádném případě tím však neříkáme, že automat je špatný, jen nám do testovaného Proceedu prostě moc nesedl. Již zmiňovaný motor pak potěší výkonem 150 kW (204 koní), což bohatě stačí na více než svižnou jízdu nad povolenými rychlostními limity. Připravte se ale, že ve vyšších rychlostech se spotřeba vyhoupne znatelně nad deset litrů.

KIA Proceed GT

Skvělý je u obou vozů podvozek, který je i na 18palcových kolech komfortní. Hlavně v Ceedu GT se pak díky němu dá za volantem zažít i zábava. Speciální kapitolou pak je poměrně hlasitý výfuk, který o době dává vědět hlavně po studeném startu. Druhou možností je, že si vozy přepnete pomocí tlačítka do sportovního režimu, a kromě rychlejší odezvy na sešlápnutí plynového pedálu se mnohem hlasitěji rozezvučí právě výfuk.

KIA Proceed GT

I když mají oba sourozenci v názvu zkratku GT, jsou odlišní, jak to jen jde. Zatímco Ceed GT je vcelku povedeným hot hatchem, Proceed GT má díky svému tvaru a velikosti spíše charakter gran turisma. Oba dva jsou ale velmi povedenými vozy, které nejen, že vás příjemně povozí, ale navíc s nimi budete i reprezentovat.

Lukáš Novák

KIA Stinger: gran turismo

Komentáře