V pražském Křižíkově pavilonu bylo v úterý odhaleno nové plně elektrické Volvo EX30. Jak prozradil generální ředitel Volvo Car Czech Republice Alican Emiroğlu, cílem značky je EX30 prosadit jako jeden z neprodávanějších plně elektrických modelů na našem trhu. Pomoci v tom má nejen tradiční volvácká kvalita, ale také atraktivní cena, která začíná na 869 000 Kč.

EX30 je nejnovější a nejmenší přírůstek do rodiny Volvo. Je založen na jiné platformě (SEA) než jeho větší sourozenci a přiváží také řadu nových, zcela unikátních řešení. Jde ve stopách výrazně většího plně elektrického modelu, Volva EX90, a společně otevírají novou kapitolu stylu švédské značky. Jednoznačně zachovává prvky tolik typické pro Volvo, dává je však do nečekaných souvislostí a utváří tak nové, osobité formy. Zaujme už třeba samotnými základními rozměry vozu – délka 423 cm, o 19 cm kratší než u modelu XC40, dělá z EX30 nejkratší model v nabídce Volva od ukončení výroby C30. Malé však v žádném případě neznamená stísněné. Nová platforma uzpůsobená pro elektrické vozy se vyznačuje dlouhým rozvorem, ze kterého má jednoznačný profit posádka. Vzdušný interiér tak nabízí dostatek prostoru v každém směru. Styl Volva EX30 se hrdě hlásí ke svým skandinávským kořenům. Odkazy na švédský původ značky lze vysledovat nejen v celkovém minimalistickém pojetí designu – v interiéru reprezentovaném nahrazením většiny fyzických ovladačů dotykovou obrazovkou infotainmentu –, ale i v jednotlivých detailech. Ambientní osvětlení kabiny tak nabídne i velmi specifické odstíny, jako jsou třeba zlatá záře letního slunovratu či přesvědčivá iluze ikonické polární záře.


V duchu trvalé udržitelnosti v kabině nenajdete jediný kus zvířecí kůže. Všechny materiály byly zvoleny tak, aby byly šetrné k životnímu prostředí a zároveň dostály přísným standardům kvality Volvo. Nejmenší model značky si vystačí s menším množstvím oceli a hliníku. Navíc byly zase v o něco větší míře využity recyklované a obnovitelné materiály, včetně tkaného lnu či certifikované vlny, plastu z rámů vyřazených oken nebo vláken ze staré džínoviny na obložení dekorativních panelů.

Že je EX30 tak trochu jiné Volvo, naznačuje i nabídka barev. Kromě tradičních odstínů se objevují i nové, třeba energizující Moss Yellow, inspirovaná lišejníky rostoucími na skalách podél švédského západního pobřeží. Karoserie je optimalizována pro dokonale hladké obtékání vzduchu, které se pozitivně projevuje v efektivitě provozu a dojezdu. I díky tomu jsou hodnoty WLTP v závislosti na verzi od 344 km (51 kWh baterie) přes 450 km (verze AWD, 69 kWh) až po 476 km (69 kWh baterie, pohon zadních kol). Volvo EX30 přitom není v žádném případě pomalé. V závislosti na variantách pohonu je hodnota jeho zrychlení z 0 na 100 km/h 5,7 či 5,3 sekundy a u verze AWD, jejíž dva motory generují 4 28 koní (543 Nm), dosáhne stokilometrové rychlosti dokonce už za 3,6 sekundy. Maximální rychlost je u všech variant – stejně jako u ostatních modelů značky – omezena na 180 km/h.

Tradičně mimořádný důraz byl při vývoji kladen na bezpečnost posádky. Proto se Volvo EX30 může pochlubit zase o něco pevnější konstrukcí, propracovanými deformačními zónami a novým typem airbagu integrovaným do vnitřní strany sedadla řidiče, který má při bočním nárazu lépe chránit jeho hlavu a hrudník. EX30 dokáže zabránit srážce s protijedoucím vozem při odbočování vlevo, stejně jako podpořit řidiče při přímém průjezdu křižovatkou s provozem ze stran, samočinně zaparkovat (a to i diagonálně), změnit jízdní pruh a upozornit při únavě či ztrátě koncentrace. Důležitou novinkou pro bezpečnost městského provozu je systém upozorňující na dopravu projíždějící kolem vozu. Při zaparkování a vystupování se tak již nemůže stát, že by posádka otevíráním dveří ohrozila projíždějícího cyklistu nebo vystoupila přímo pod kola kolemjedoucího auta. Více na www.volvocars.com

 

Komentáře