Znáte ten pocit, kdy nevíte, jestli sedíte v autě, nebo doma v obývacím pokoji? Ne? Tak ve Volvu XC90 tento pocit zaručeně zažijete. Největší SUV švédské automobilky zraje jako víno a my jsme si to mohli osobně vyzkoušet!

Vzhled Volva XC90 navazuje na designový jazyk, na kterém švédská automobilka staví již od roku 2015, kdy spatřila světlo světa první generace tohoto SUV. S postupem času ale designéři obrousili hrany, takže vůz teď vypadá přátelštěji, nicméně stále vzbuzuje respekt, a to zejména díky své velikosti. Své dělají také designové nádherné světlomety s diodovými páskami ve tvaru Thorova kladiva, či efektní a typické zadní lampy. Nejpodstatnější však je, že Volvo XC90 vypadá zvenku skvěle jako celek. Jasně, můžete být zrovna ti, kteří proti designu švédské automobilky protestují, protože jim nic neříká, ale to je tak vše, co s tím naděláte. Designéři objektivně odvedli fantastickou práci.

Uvnitř XC90 na vás dýchne severská klasika. Vzdušný interiér s pohodlnými sedačkami je něco, na co jsme u Volva zvyklí, stejně tak jako na elegantní, až minimalistické, ovládání. Palubní desce vévodí velký dotykový displej, který je orientován na výšku a pomocí něj ovládáte prakticky vše, včetně klimatizace. Grafika systému vypadá skvěle, jeho odezva je také v pořádku, jen to menu je místy až příliš složité. Pokud chcete upravit např. basy sound systému, zabere vám to pět kliknutí, než se k nim dostanete. To je však obecný úděl nových automobilů, které hromadně přicházejí o mechanická tlačítka a ovladače. Volant Volva padne do ruky jako ulitý a skrz jeho věnec máte výhled na multifunkční digitální přístrojový štít. Není proto žádný problém si např. navigaci pustit přímo před očima a nekoukat tak za jízdy do strany na hlavní displej. A kdybyste přeci jen polevili při řízení v pozornosti, je ve Volvu XC90 připravena celá armáda asistenčních systémů, které vás mohou vytáhnout z problému.

Fascinující je také klid uvnitř kabiny, a to prakticky v jakékoli rychlosti. Aerodynamický hluk je perfektně eliminován, o motoru, byť táhne jako zběsilý, prakticky nevíte a také od obřích kol se do interiéru moc hluku nedostává. Suma sumárum, s příplatkovým audiosystémem Bowers and Wilkins si z každé cesty můžete udělat poměrně slušnou party.

Námi testované Volvo XC90 pohánělo hybridní ústrojí s označením B6, tj. dvojitě přeplňovaný benzinový dvoulitr s výkonem 220 kW (300 koní) v kombinaci s elektromotorem o výkonu 10 kW. Za normální jízdy prakticky nemáte šanci poznat, že sedíte v hybridu. Všechno spínání a přepínání pohonů se děje na pozadí a vy si pouze vychutnáváte výsledné zrychlení. Ze stoje Volvo na váš povel vystřelí vpřed jako raketa, na čemž má svůj podíl pohon všech kol, a také pružné zrychlení je vynikající. O řazení se pak staral osmistupňový automat, který si věděl rady prakticky za všech okolností.

A podvozek? U něj bez výhrad platí, že je perfektně naladěn, a to velmi komfortně. I když jsme měli na autě 20palcová kola, o nerovnostech jsme prakticky nevěděli a doslova si pluli krajinou se spotřebou okolo 10 litrů na 100 km. A to je přesně to, k čemu Volvo XC90 je. Jeho doménou je pohodlná jízda na všech površích, při které vás navíc bude hýčkat komfortem. Je jen na vás, jestli si jej budete užívat cestou do práce, nebo na výletech s rodinou, Volvo XC90 zvládne obojí s přehledem a severským klidem.

Na vás naopak bude, jestli se severským klidem přejdete cenovku. Volvo XC90 B6 stojí v základní výbavě 2 020 400 Kč, námi testovaný kus ve výbavě Inscription včetně příplatků pak přišel na 2 375 874 Kč. Podle nás velmi férová nabídka!

Lukáš Novák

Komentáře