Gigantický projekt „Transpolární magistrály“ padl spolu se svým stvořitelem – Josefem Stalinem roku 1953. Dnes z monumentálního plánu, jehož výstavba stála mnoho vězeňských životů, zbyla rozlehlá železniční kostra táhnoucí se krajinou přes několik stovek kilometrů.

Roku 1947 se rozjel Stalinův ambiciózní nebo spíš šílený plán spojit železniční tratí dvě sibiřská města Salechard a Igarka. Z jakého důvodu se rozhodl propojit zrovna tyto dvě provincionální města nepříliš velkého významu, ležící uprostřed nehostinné a neobydlené krajiny, zůstává dodnes záhadou. Snad se jednalo o rozhodnutí strategické.

FOTO: Železniční trať Salechard–Igarka alias „Mrtvá trať“

Železniční trať Salechard–Igarka alias „Mrtvá trať“ - _60322822_thewomen’sdaggercampŽelezniční trať Salechard–Igarka alias „Mrtvá trať“ - transpolar-railway-salekhard-igarka-russia-2Železniční trať Salechard–Igarka alias „Mrtvá trať“ - 4Železniční trať Salechard–Igarka alias „Mrtvá trať“ - _60374126_formerprisonersontherailwayofdeathŽelezniční trať Salechard–Igarka alias „Mrtvá trať“ - lf7ptNx-1YnrQ5Xrq270UseuGCpu4-w4mXO7t0J3dDI
Další fotky
Železniční trať Salechard–Igarka alias „Mrtvá trať“ - 699e48e2718b4a6be5189e457808b3a9Železniční trať Salechard–Igarka alias „Mrtvá trať“ - l6ZHtMDŽelezniční trať Salechard–Igarka alias „Mrtvá trať“ - PAY-Railway-to-Nowhere-11-The-Siberian-TimesŽelezniční trať Salechard–Igarka alias „Mrtvá trať“ - 2-1

Pracovní silou se stali především političtí vězni nasazení z pracovních táborů gulag. Těch bylo dle odhadů až sto tisíc. V těžkých podmínkách pracovali muži, ženy i sotva dospělí lidé. Krutá zima s teplotami klesajícími až k minus 50 stupňů Celsia mohla trvat i dlouhých osm měsíců. Ani léto však nepřineslo úlevu – oblaka komárů doslova pojídala vězně za živa.

Během šesti let se podařilo dokončit 600 kilometrů trati, rozdělené na dva a úseky – západní (Stavba Gulagu č. 501) a východní (Stavba Gulagu č. 503) z plánovaných 1297 km. Absurdní výstavbu ukončila až Stalinova smrt roku 1953. Tou dobou již padly železniční trati Salechard–Igarka za oběť tisíce životů. Přesné záznamy o počtu úmrtí v důsledku její stavby sice neexistují, ale někteří z odborníků mluví o celé třetině z nasazených vězňů.

Co všechno nechal Stalin vyretušovat? Nejen nepohodlné muže, ale i svou příliš „lidskou“ tvář

Části opuštěné a nikdy nedokončené trati stojí uprostřed sibiřské tundry dodnes, v některých částech je lemují strážní věže nebo dřevěné vězeňské baráky, upomínající na dávné osudy zapomenutých životů z „Mrtvé trati“.

Jan Králík

Komentáře