Skotský parník potkal před více jak sto lety konec nedaleko Magnetického ostrova v dalekých australských vodách Korálového moře. Po staletí na chátrajícím vraku pilně pracovala příroda – dnes je z něj neobvyklý „ostrov“ plný života.

Parník „City of Adelaide“ vyplul poprvé z glasgowských loděnic ve Skotsku roku 1863. Několik desetiletí převážel cestující na pravidelných linkách mezi několika slavnými městy – od Melbourne a Sydney přes Honolulu a San Francisco.

FOTO: City of Adelaide – parník, jenž se po své „smrti“ proměnil v živoucí ostrov

City of Adelaide – parník, jenž se po své „smrti“ proměnil v živoucí ostrov - b29d905340a58849859fa45658c017d8City of Adelaide – parník, jenž se po své „smrti“ proměnil v živoucí ostrov - ss-city-of-adelaide-shipwreck-5City of Adelaide – parník, jenž se po své „smrti“ proměnil v živoucí ostrov - EEAz073XUAAvt9ACity of Adelaide – parník, jenž se po své „smrti“ proměnil v živoucí ostrov - ss-city-of-adelaide-shipwreck-2City of Adelaide – parník, jenž se po své „smrti“ proměnil v živoucí ostrov - ilhkn
Další fotky
City of Adelaide – parník, jenž se po své „smrti“ proměnil v živoucí ostrov - Adelaide_ship

Z parníku se později stala plachetnice a nakonec hulk – trup lodi na vodě bez pohonného zařízení nejčastěji sloužící pouze jako jakési plovoucí skladiště, někdy však i jako ubytovna či vězení. Roku 1912 jej pohltil požár, hořící několik dní, který spořádal celý náklad na palubě uloženého uhlí.

City of Adelaide

Při pokusu kostru plavidla přesunout do nedalekého zálivu uvízla na mělčině v blízkosti Magnetického ostrova, kde 300 metrů od pevniny spočívá dodnes. Během druhé světové války využívali vraku při cvičných náletech – jeden z nich roku 1942 se stal osudným čtyřem vojákům cestujícím na palubě bombardéru Bristol Beaufard, který havaroval v mělkých vodách 700 metrů od vraku lodi.

Japonským ostrovem duchů Hašima, který si zahrál v bondovce, se teď můžete „projít“ na Google Street View

V 70. letech minulého století se pak okolo vraku prohnal ničivý cyklón Althea, jež zapříčinil jeho částečný kolaps pod hladinu moře. I tak železná masa téměř osmdesát metrů dlouhého plavidla z větší části ční nad vodou a během posledních několika dekád se stala živoucím domovem různých druhů flóry i fauny.

Jan Králík

Komentáře