Pavel Staněk měl už během studií v Americe ambiciózní sen – představit Čechům to nejkvalitnější kuchyňské vybavení ze všech koutů světa. Své přání proměnil v realitu. Prosperující společnost Potten & Pannen – Staněk, u jejíhož zrodu stál společně se svým obchodním partnerem Milošem Staňkem, je za takového trendsettera totiž vnímána nejen v tuzemsku, ale i na globálních trzích. Jak se mu v dost specifickém odvětví podařilo prosadit? Jak tomu bývá, šlo o kombinaci píle a odhodlání, i s notnou dávkou šťastných náhod. To potvrzuje i sám podnikatel.

Co pro vás bylo hlavním impulsem a hnacím motorem k založení firmy?

To je zajímavá otázka. Já jsem od svých 6 let dělal profesionálně judo, díky kterému jsem po střední škole dostal sportovní stipendium na studium na UCLA v Los Angeles, kde jsem následně 4 a půl roku studoval.  A musím říct, že tyto roky patří k nejlepším mého života. Jejich hlavní náplní bylo totiž převážně surfování a báječný studentský život.

Surfování má ale k byznysu v gastronomii docela daleko.

Ne tak docela. Kvůli surfování jsem se totiž zapomněl včas přihlásit na povinnou praxi ve vybrané firmě, takže ta nejlepší místa v kalifornských společnostech byla samozřejmě už rozebraná. Na mě tedy zbyla nějaká firma v Toledu v Ohiu, což je bez přehánění asi největší díra, která existuje. Když jsem se ještě dozvěděl, že budu 4 měsíce získávat zkušenosti v továrně na nádobí, radost jsem opravdu neměl.

To jste ale ještě netušil, že to byl asi nejdůležitější okamžik vaší kariéry.

Přesně tak, ta společnost se jmenovala Calphalon a do dneška vyrábí nejlepší nádobí na světě. Kromě toho byla manželka ředitele Češka. Když zjistila, že jsem její krajan, věnovala se mi a snažila se mě co nejvíce zasvětit do tajů fungování celé firmy. Dokonce jsem dostal možnost zúčastnit se jednoho z největších gastronomických veletrhů v Chicagu. Tam jsem si poprvé uvědomil, kolik lidí se dokáže v tomto businessu uživit. Všichni musíme na něčem vařit a na něčem jíst. To mě zaujalo natolik, že jsem zde dobrovolně sbíral zkušenosti další čtyři měsíce.

Kam vedly vaše kroky poté?

Zpátky do Evropy, konkrétně do Holandska. Calphalon se rozhodla rozšířit svoje působení i na starý kontinent. A já jsem měl na povel jejich pobočku v Amsterdamu. Byl jsem nadšený, za prvé to byla skvělá příležitost a za druhé jsem se už chtěl vrátit domů za rodinou.

Zde se zrodila značka Potten & Pannen?

Ano, Potten & Pannen totiž v holandštině znamená hrnce a pánve. A já postupně začal sám podnikat v oboru. Jak dobře a daleko to půjde jsem si ani v nejoptimističtějších snech nepředstavoval.

V současné době je Vašim společníkem Miloš Staněk. Jste příbuzní?

Asi to každého hned napadne, ale nejsme. S Milošem jsem se seznámil jako s talentovaným kuchařem v jedné žižkovské restauraci. Zaujalo mě, že kromě toho, že kraloval v kuchyni, zvládl ještě obsluhovat hosty a celou restauraci vést. Já jsem v tu dobu hledal někoho, kdo by uměl názorně předvést, jaké skvělé věci se dají na našich produktech v kuchyni vytvořit. Protože já jsem spíš teoretik – umím o nich mluvit, ale chyběl mi praktik. A to byl právě Miloš.

Jaké byly vaše společné začátky?

Většinou to spočívalo v tom, že jsme jezdili po České republice, kde jsem se snažil domluvit s mistry hotelové školy, abychom mohli studentům v rámci praktických hodin prezentovat typy nádobí a názorně jim ukázat všechny benefity, kvalitu a způsob, jak se s jednotlivými kousky vaří, a v čem jim ulehčí přípravu, a hlavně zkvalitní výsledný pokrm.

Jak dlouho jste toto absolvovali, než jste si mohli dovolit otevřít první kamenný obchod?

Když jsme začali nádobí prodávat, bylo mnohem dražší než běžné smaltované hrnce, které měli všichni doma. A pro většinu zákazníků byla stále rozhodující cena. Z toho důvodu jsme neuspěli ani v klasických domácích potřebách, kde jsme stále naráželi na to, že jsme drazí. Jediná možnost proto byla otevřít svůj vlastní obchod, kde bychom mohli názorně odprezentovat kvality našich produktů tak, jak jsem na to byl zvyklý v Americe. V našem prvním shopu ve Vodičkově jsme uprostřed postavili pult na vaření, což je dodnes taková naše značka ve všech prodejnách.  Miloš zde každý den vařil jídlo. Zákazníci si tak mohli vše nejen vyzkoušet, ale i ochutnat výsledek. Tato v Čechách doposud nevídaná forma prezentace měla obrovský úspěch, začalo se o nás psát a lidé k nám začali chodit.

V současné době exkluzivně zastupujete více jak 40 světoznámých značek. Jak jste získávali jejich důvěru?

Nejvíce díky dobrým referencím. Těch bylo postupem času čím dál více, a tak se nám podařilo získat exkluzivní zastoupení, například i značky Rosenthal. O tu jsme moc stáli, a proto jsme to nevzdali celých 5 let – tak dlouho jsme s nimi o výhradním zastoupení v Čechách jednali.

Mohl byste jmenovat nějakou značku, kterou zatím nenabízíte, nicméně po ní toužíte, a chtěl byste ji mít v nabídce?

Já teď řeším opačný problém. Denně dostávám žádosti od firem, které mají zájem, abychom je právě my v České republice exkluzivně zastupovali. Musím tedy spíše selektovat. Je to samozřejmě důkaz, že máme v Česku prestiž a renomé, což nás samozřejmě moc těší.

Kromě toho také platíte za tzv. inovátory a trendsettery ve svém oboru. Jaké přelomové novinky teď svým zákazníkům nabízíte?

Současně je velká poptávka po udržitelnosti a řešeních pro smart domácnosti. Tento rok budeme představovat například úžasné vakuovací systémy, které podporují myšlenku neplýtvat s jídlem. Dalším trendem je metoda Sous-Vide, což je vaření nízkým varem, který uchovává chuť a vitamíny.

Co mě také moc baví jsou francouzské květináče Véritable, které již máme v nabídce. Ty jsou nasvíceny speciálním světlem, díky němuž si můžete doma vypěstovat z více jak 60 druhů holandských kapslí prakticky všechny bylinky, na které si vzpomenete.

V nabídce máte privátní značku Premium Gourmet, která vyrábí například olivové oleje. Budete v budoucnu rozšiřovat i tento sortiment?

Budeme. Od září se můžete těšit na kampotské pepře, což jsou nejlepší pepře na světě. Už je testujeme s top českými kuchaři. Do budoucna chceme nabídku rozšířit ještě o další produkty.

Když už mluvíte o kuchařích – dlouhodobě spolupracujete se Zdeňkem Pohlreichem. Jaké úspěšné projekty jste již společně uskutečnili?

Se Zdeňkem pravidelně vybíráme a doplňujeme autorskou kolekci Zdeněk Pohlreich Selection, v níž jsou pouze ty produkty, které by zákazníkům doporučil i on sám. Zdeněk s námi navštěvuje místní továrny, kde produkty vznikají, jezdí na veletrhy, vše poctivě zkouší a znaleckým okem prohlíží. Jde tedy o opravdu osobní výběr produktů, které on sám používá a považuje je tedy za to nejlepší, co můžete na vaření doma mít.

Dokázal byste říct, kdo je váš typický zákazník? Jsou to spíš Češi nebo cílíte na zahraniční klientelu?

Od začátku tvoří 90 procent všech naších zákazníků Češi. A jsme za to neskonale rádi a vděční. Dříve u nás kupovali lidé převážně dárky pro své blízké, protože jsme pro ně znamenali takový ten luxus, kterým se chtějí u obdarovaného blýsknout. Častokrát si ho ale sami nedopřáli. To se teď ale otočilo a je to přesně naopak. Lidé k nám už chodí cíleně pro naše produkty, které vyzkoušeli a osvědčili se jim. A také mě velmi těší, že máme klienty napříč generacemi, chodí k nám i babičky, které si raději našetří a koupí si jeden kvalitní hrnec od nás, než aby si pořídily celou sadu někde v supermarketu. Podařilo se nám přesvědčit lidi, že když chtějí do kuchyně kvalitní vybavení, jdou k nám, ať už jde o hrnce, nože nebo kuchyňské roboty. A tak se nám vlastně splnilo naše počáteční přání a cíle.

Komentáře