Volkswagen Golf je stálice automobilového nebe. Dokonce celá třída vozů nese jeho jméno a ve Wolfsburgu to moc dobře vědí. Proto svůj poklad neustále vylepšují a přidávají stále nové verze, aby nalákali další zákazníky. Neplatí to naštěstí pouze u verzí pro masy, ale také pro ty, kdo mají rádi pořádně svižné svezení. Máte alespoň elementární ekologické cítění a přitom rádi jezdíte rychle? Je tu hybridní Golf GTE! Vyrostli jste ve snění, že jednou si koupíte kultovní hothatch? Je tu Golf GTI! Nebo chcete pořádnou pilu s pohonem všech kol, se kterou to hned poté, co vyložíte partnerku s nákupem, všem na křižovatkách natřete? Pak je tu pro vás Golf R! S celou touto rychlou rotou jsme se nedávno osobně seznámili.



07
Golf GTE: Bzučí i kouše
Posledním přírůstkem do rodiny rychlých Golfů je hybridní Golf GTE. Co to znamená? Že, když se touláte uličkami libovolného města, můžete si zapnout čistě elektrický režim a jen tak si bzučet. Jakmile ale minete ceduli označující konec obce, doporučujeme auto přepnout do režimu GTE a pořádně mu šlápnout na krk. Kombinace benzinového motoru 1.4 TSI a elektromotoru dá dohromady 204 koní, a to už je slušná porce výkonu. Výrobce uvádí průměrnou spotřebu 1,6 l/100 km, ale víte co – u tohoto auta jde spíše o ten pocit, že můžete dovádět a závodit, a přitom mít beránka, kterého si večer zapojíte do zásuvky a ráno s ním v klidu dojedete do práce, aniž by se vám začoudilo od výfuku.

04
Golf GTI Performance: ÜberGTI
Jen pro pořádek – kdo chce Golf GTI, může ho mít, my jsme ale měli možnost vyzkoušet ještě o třídu lepší GTI s označením Performance. Na základu se nic nezměnilo – červená linka táhnoucí se skrz LED světlomety přes masku chladiče, širší koncovky výfuků, které v provedení s dvouspojkovou automatickou převodovkou DSG pěkně štěkají, sportovní nárazníky, 17palcová kola Brooklyn, to vše platí i pro GTI Performance. Změnil se ale výkon a jízdní projev! Základem je přidání několika koní navíc, takže GTI Performance jich má pod kapotou 245, což je o 15 víc, než klasické gétéíčko. K tomu navíc přibyl i diferenciál na přední nápravě, jehož pomoc se velmi pozitivně odráží v projevu novinky v zatáčkách. Pokud vám pod plynem v zatáčce začne prokluzovat vnitřní kolo, diferenciál přenese výkon na kolo vnější a vy máte dostatek trakce při výjezdu. Prosté a přitom maximálně účinné, takže GTI Performace si v zatáčkách opravdu užijete.

06
Golf R: Pro mládež i pro rodinu

Jak to jde dohromady? Golf R si totiž můžete pořídit ve dvou provedeních, a to jako klasický hatchback, nebo jako kombi, tedy s označením Variant. A právě tady víc než kdy jindy platí, že každé zboží má svého kupce. Klasické krátké „erko” můžeme doporučit všem, kteří chtějí relativně nenápadné auto (Golf je prostě Golf), ale přitom s vědomím, že pod plynovým pedálem dřímá 310 koní, které se nemohou dočkat, až jim povolíte uzdu. Ano, s Golfem R je to prostě střelba a jsme rádi, že jsme pro jeho vyzkoušení měli k dispozici závodní okruh. Je to ale stejná střelba i s kombíkem? Ano! Jasně, v zatáčkách vám trochu vlaje zadek, ale opravdu jen minimálně, protože pohon všech kol 4Motion se stará o to, aby bylo auto za všech okolností stabilní a pneumatiky se mohly kdykoli zakousnout do asfaltu. Mimochodem, Golf R Variant dokáže sprint z nuly na 100 km/h za 4,8 sekundy – dokáže tohle váš kombík?

Akrapovič

A ještě jedna zásadní novinka v souvislosti s novým „erkem”. Na přání si jej můžete objednat s výfukovým systémem Akrapovič, díky němuž nejen, že bude mít váš Golf ještě lepší zvuk, ale bude také lehčí, protože titanová soustava Akrapovič je o 7 kilogramů lehčí, než standardní výfuk se čtyřmi koncovkami.

Lukáš Novák

Komentáře