Státní podnik LOM PRAHA je pro alžírský vojenský závod Entreprise de Construction Aéronautique (ECA) již několik let klíčovou a tradiční opravárenskou institucí pro opravy pístových motorů alžírského vojenského letectva. Tyto opravy a servisní práce pro alžírského zákazníka zajišťuje malešický Závod pohonných jednotek, který dokončil opravy čtyř pístových motorů M337AK z celkové aktuální zakázky třiadvaceti motorů. V pátek 12. ledna byly ze závodu pozemní cestou přepraveny na Letiště Václava Havla Praha, odkud budou letecky transportovány na letiště Es Senia nedaleko Oranu v Alžírsku.

„Alžírské letectvo disponuje flotilou téměř šesti desítek cvičných letounů Zlín-142, včetně jejich licenčních kopií Firnas-142 a Safir-43, jež je licenční kopií Zlínu Z-43. Všechny tyto letouny pohání pístový motor M337AK, které vedle dalších verzí motorů řady “M“ opravuje LOM PRAHA. Právě tento fakt nás předurčil, že jsme pro opravy pístových motorů alžírského vojenského letectva klíčovou a velmi ceněnou opravárenskou a servisní institucí,“ informuje ředitel Závodu pohonných jednotek LOM PRAHA Michal Procházka.

Motor M337AK je vzduchem chlazený invertní šestiválcový motor s nízkotlakým vstřikováním paliva před sací ventily a rozvodem OHC. Je určený pro cvičná, sportovní, turistická a lehká dopravní jedno nebo vícemotorová letadla. Motor má olejový systém se suchou klikovou skříní. Vyznačuje se malou čelní plochou, nízkou hmotností, ekonomickým provozem a snadnou údržbou.

„V loňském roce se také uskutečnily dva servisní výjezdy, a to v srpnu a v září, našich specialistů pro technickou podporu pístových motorů do Alžíru. Tyto návštěvy jsou alžírským partnerem z ECA velmi oceňované, protože v rámci rozšíření servisní podpory se řeší technická problematika přímo na místě,“ říká Procházka a dodává, že v jednání jsou v rámci rozšíření podpory mimo jiné i školení technického personálu ECA v malešickém závodu. „Zkušenosti a rady našich techniků jsou pro alžírský servisní personál velmi cenné, kdy naši technici mohou poradit, jak lze správným servisem a údržbou prodloužit životnost těchto motorů, které vzhledem ke klimatickým podmínkám nebo i všudypřítomnému písku dostávají pěkně zabrat. Jejich pravidelná údržba a servis je proto naprosto klíčovou záležitostí pro bezpečnost provozu a bezproblémovému fungování, a k tomu určitě přispívá asistence našich techniků z LOM, jakožto garanta a opravce těchto motorů,“ dodává ředitel ZPJ LOM PRAHA.

Spolupráce státního podniku LOM PRAHA s alžírským vojenským závodem Enterprise de Construction Aéronautique je dlouhodobá a obě strany si tuto spolupráci cení. Vrcholný management obou institucí by chtěl v této obchodní aktivitě nejen pokračovat i v dalším období, ale zároveň jeho představitelé chtějí hledat i další obchodní aktivity k rozšíření této již několikaleté spolupráce. Na začátku letošního roku se zástupci Závodu pohonných jednotek chystají na negociaci dalšího tříletého kontaktu oprav a servisu pístových motorů.

„Kromě naší hlavní opravárenské činnosti v tomto teritoriu, což je mimo jiné jeden z tradičních projektů LOM PRAHA, se vždy snažíme nabídnout alžírskému letectvu i další obchodní aktivity. Aktuálně se nyní jedná v Alžírsku o opravách drobných agregátů a palivových čerpadel. Zároveň jsme poskytli nabídku na opravy motorových skupin vrtulníkových motorů TV3-117 či motorů AI-25TL. Společně řešíme i servisní podporu v rámci budoucí obměny flotily cvičných letadel alžírského letectva, vybavených motory Lycoming,“ dodává na závěr Michal Procházka.

Foto: LOM PRAHA

Komentáře