Úřad pro civilní letectví České republiky vydal koncem června 2025 nově vybudované zkušebně státního podniku LOM PRAHA oprávnění k provádění průkazných a ověřovacích zkoušek leteckých pístových motorů a vrtulí. Odborné pracoviště „lomáckého“ Závodu pohonných jednotek, umístěné v lokalitě Hlavenec nedaleko dvouměstí Brandýs nad Labem-Stará Boleslav, bude při těchto zkouškách měřit fyzikální veličiny leteckých pístových motorů a vrtulí. Průkazné zkoušky motorů budou prováděny v rozsahu požadavků předpisu CS-E, FAR 33, a specifikací DOA.
Zkušebna je vybavena moderním technickým zázemím včetně speciálních testovacích stolic a měřících systémů umožňujících přesné sledování výkonových a provozních parametrů motorů v různých režimech zátěže.
Specializované zkušební zařízení umožňuje zkoušky leteckých pístových motorů do výkonu 300 kW, zatěžovaných zkušební vrtulí o průměru maximálně 2,5 metru.
Výkon motoru může být vyhodnocen nejenom pomocí kalibrované etalonové vrtule, ale i měřením reakčního momentu pohonné jednotky. Technologie je navržena pro oba směry otáčení zkoušeného motoru. „V budoucnu se výkon zkoušených motorů může ještě zvýšit. Jsme schopni testovat motory jak s pevnou vrtulí, tak i se stavitelnou a také s vlastní i s externí olejovou náplní,“ upřesňuje Marek Penc, autor a manažer projektu.
Zkušebna, která je jedním z odborných pracovišť Závodu pohonných jednotek LOM PRAHA s.p., je certifikována nejen pro vnitřní potřeby malešického ZPJ, ale měření může nabízet i jiným subjektům.
Důležitým sdělením je, že technologické vybavení výše uvedeného univerzálního a plně digitálního boxu bylo navrženo, zkonstruováno a vyrobeno v „mateřském“ státním podniku LOM PRAHA.
„Testování motorů řady M můžeme díky certifikaci ÚCL nabídnout i do civilního leteckého prostředí. Tím to ale nekončí, v LOM PRAHA máme ambice zkoušet i další typy pohonných jednotek,“ říká ředitel státního podniku Jiří Protiva a uvádí příklady jako jsou Lycoming Engines, Continental nebo Rotax.
Foto: LOM PRAHA