Zatímco ceny energií, dopravy i piva v posledních letech výrazně rostou, internetové tarify jdou opačným směrem. Nová data z mezinárodního Gigabite Indexu ukazují, že v řadě zemí včetně Česka se ceny mobilních dat i pevných připojení snižují, a to i přes obecnou inflaci a růst životních nákladů. Digitální služby se tak stávají jedním z mála výdajů, které mohou domácnostem částečně ulevit.
Pamatujete si, kdy jste si naposledy říkali, že něco opravdu podražilo? Pravděpodobně šlo o máslo, benzín nebo dovolenou v Chorvatsku. Ale internet? Ten je teď levnější než kdy dřív – alespoň pokud ho porovnáme třeba s cenou Big Macu. A přesně to udělal nový mezinárodní Gigabite Index, který se rozhodl srovnat ceny mobilních a pevných tarifů s životními náklady v jednotlivých zemích.
Index, za kterým stojí Huawei s využitím dat Mezinárodní telekomunikační unie a The Economist, vychází z veřejně dostupných informacích o tarifech pevného a mobilního internetu, spotřebitelských cenách a mzdové síle obyvatel a využívá netradiční, ale výmluvné měřítko: kolik Big Maců vás bude stát tarif s daty. Zatímco cena burgeru v průměru od roku 2019 vzrostla o 26 %, mobilní internet zlevnil v průměru o 45 %.
V Německu třeba dnes zaplatíte za mobilní tarif o šest Big Maců méně než před pěti lety. V Jižní Africe mezitím internet zlevnil o 65 %, i když tamní spotřebitelské ceny stouply skoro o třetinu. A Česko? I tady jsou trendy jasné: podle dat Českého telekomunikačního úřadu klesla cena mobilních dat za poslední dva roky o téměř čtvrtinu. A mobilní volání se v první půlce loňského roku zlevnilo o 4,2 %.
„Spotřebitelé dnes za stejné peníze dostávají násobně vyšší kvalitu a rychlost než před pěti lety,“ říká Andrew Williamson, ekonomický poradce společnosti Huawei. A má pravdu – 5G pokrytí roste, datové limity mizí a kvalita spojení je někde úplně jinde než v době, kdy jste čekali, až se načte stránka s výsledky Ligy mistrů.
Foto: Unsplash