Jsou to již dva roky, co se na trhu po tříletém vývoji a úspěšné homologaci objevil unikátní elektrický dopravní prostředek, který se svými vlastnostmi a využitím zcela vymyká zavedeným kategoriím jednostopých vozidel a mění věky zažité klišé, jak by měl vypadat moped – notabene pro 21. století.
S nabídkou různých jednostopých elektrických strojů se roztrhl pytel. Od jednokolek přes koloběžky, různé tříkolky, mopedy, skútry, malé a velké motocykly. Něco je trend, něco evoluce. Koloběžka se spalovacím motorem opravdu nedává smysl.
Většina uvedených přibližovadel pochází z asijské produkce, konkrétně z Číny, kde jsou s „elektrifikací“ dopravních prostředků nejdále a okolní svět může jenom tiše přihlížet. Nebo nemusí…
Asijská produkce má totiž určitá specifika. Je primárně určená pro potřeby místní populace, která je váhově a rozměrově někde jinde a potřeby využití dopravního prostředku jsou většinou omezeny na městský provoz. Design je navrhován ve stylu „fast fashion“ protože díky nízké pořizovací ceně, stlačené masovou výrobou, se předpokládá životnost 2-3 roky.
Mopedix je přesný opak výše popsaného. Od začátku byl koncipován pro potřeby evropského zákazníka. Stroj, který půjde využít jak v městském provozu, tak na venkově, v přírodě a terénu. Proto velká kola, vysoká světlost, skvělé odpružení a dostatečný výkon. Rozměrově musí bezpečně a důstojně odvézt 2 dospělé osoby středoevropského typu a musí fungovat 20-30 let.
Aby se podařilo daná zadání naplnit, byl k vývoji přizván prof. Vlastimil Bartas z UMPRUM Praha, který je z velké části autorem účelového minimalistického retro stylu. Tento styl předurčuje dlouhodobou živostnost, nadčasovost a spolehlivost stroje. Elektrická výzbroj – pohon, řídicí jednotka, baterie a celkové naladění motocyklu bylo navrhováno a testováno ve spolupráci s Technickou univerzitou v Liberci – fakultou mechatroniky. Tím mopedix získal přístup k nejnovějším technologiím a komponentům. Klíčem k úspěchu pak bylo zajištění výroby 80 % dílů v rámci České republiky (včetně baterie!) a výsledná tuzemská finální montáž a nastavení.
A výsledek? Podařilo se vytvořit unikátní dopravní prostředek, který nejde zařadit do zažitých představ nebo očekávání. V podstatě se jedná jízdními vlastnostmi a využitím o velký elektrický motocykl s prvkem šlapacího pohonu, který mu dodává nové možnosti a dovednosti. Zároveň lze na něj pohodlně nasedat (díky otevřenému rámu) jako na skútr a mít tak možnost využít nosič pro přepravu rozměrnějších nákladů.
Samostatnou kapitolou je přítomnost šlapacího pohonu. Při vybití baterie, než dojde k jejímu úplnému odpojení, systém přepne baterii do nouzového módu a se zbytkem energie lze šlapat několik kilometrů jako na elektrokole. Současně lze využít šlapací pohon při jízdě těžkým terénem nebo na zvýšení dojezdu při malé rychlosti.
Robustní konstrukce, která umožňuje i připojení postranního vozíku, použité materiály, absence plastů a celkové zpracování, dává dobré předpoklady, že stroj může být v provozu i za 30 let. Pouze baterie se za cca 10 let vymění za jinou – výkonnější a levnější. Mopedix se tak může stát součástí dědictví.
Vzhledem k celkovému pojetí mopedixu, vysokým důrazem na kvalitu, bezpečnost, životnost a bezporuchovost není jeho pořizovací cena malá. Pro někoho, kdo rád nakupuje a střídá věci, bude stroj drahý. Pro někoho, kdo má rád kvalitu a věci, které odolají testu času, bude stroj levný.
Český mopedix se opravdu vymyká a odlišuje se od jakékoliv konkurence, a proto se i těžko s někým porovnává. Na nic si nehraje, nic nepředstírá, je autentický. Není o rychlosti (cca 50 km/h max.) ale o radosti z jízdy a využitelnosti. Je na něj potřeba řidičský průkaz AM nebo B, protože je veden v kategorii malých motocyklů/mopedů. De facto to není ale ani motocykl ani moped. Je to takové české SUV e-moto. Proveze vás po městě nebo téměř kdekoliv v přírodě, kde projede horské kolo. Díky přítomnosti šlapacího pohonu vám mopedix umožní dostat se do míst a na trasy, kam se žádný jiný motocykl nedostane. Co všechno stroj umí a jak jezdí, je ale nejlépe si přijít vyzkoušet…