Na evropském území se plánuje zbudování nejdelšího podmořského tunelu na světě. Gigantický projekt za 15 miliard eur (tedy necelých 390 miliard českých korun) má propojit dvě zálivem oddělená města – Helsinky a Tallinn.

Peter Vesterbacka – padesátiletý Fin, kterého vždy potkáte pouze v červené mikině s ptačím Angry Birds hrdinou na hrudi (ne, není to nějaký prapodivný rozmar, právě Vesterbacka totiž stojí za neuvěřitelnou popularitou této nudu požírající hry), plánuje další obrovský projekt. Spojit dvě zálivem odloučená města – Helsinky a Tallinn.

FOTO: Dvě krásná severská města Helsinky a Tallinn možná spojí nejdelší podmořský tunel světa

Dvě krásná severská města Helsinky a Tallinn možná spojí nejdelší podmořský tunel světa - Tallinn, EstoniaDvě krásná severská města Helsinky a Tallinn možná spojí nejdelší podmořský tunel světa - 49-29ea2a4416be1Dvě krásná severská města Helsinky a Tallinn možná spojí nejdelší podmořský tunel světa - megastarDvě krásná severská města Helsinky a Tallinn možná spojí nejdelší podmořský tunel světa - peter-vesterbacka-e1482152664537Dvě krásná severská města Helsinky a Tallinn možná spojí nejdelší podmořský tunel světa - snimek-obrazovky-2018-11-16-v-13-57-05
Další fotky
Dvě krásná severská města Helsinky a Tallinn možná spojí nejdelší podmořský tunel světa - https_blogs-images-forbes-comkayvannikjoufiles201811screenshot-2018-11-12-at-15-54-28

Pokud se dnes chcete dostat z estonského Tallinnu do finských Helsinek a naopak, musíte podniknout dvouapůlhodinovou cestu jedním z trajektů, ale pouze v případě, že vám to dovolí příznivé počasí. Jestli nejste fanoušek dlouhých cest přes ledové vody, můžete se do cílových měst dostat ještě 800kilometrovou pevninskou cestou – přes Rusko.

Vybudování podmořského tunelu pod Finským zálivem, který města odděluje pouze 80kilometrovou vzdáleností, se zdá být logickou volbou. Tunel by měl být dlouhý 103 kilometrů, v některých místech by vedl až 200 metrů pod mořskou hladinou.

Svým rozsahem by se stal nejdelším podmořským tunelem světa – Eurotunel spojující Francii s Anglií a tunel Seikan v Japonsku jsou sice oba celkově delší, ale finsko-estonský tunel by měl větší část vedoucí pod vodou.

Cesta by se zkrátila na pouhých 20 minut a dokonce by byla i levnější. Lístky za jednosměrnou cestu se budou pohybovat okolo 50 eur, zatímco dnes za trajekt zaplatíte minimum 70 eur.

Letos se na Maledivách otevře první podmořská hotelová vila. Nakoukněte do luxusní rezidence pod hladinou oceánu

Kromě rychlé cesty se počítá i s maximálním pohodlím, v tunelu bude zavedeno internetové připojení a dokonce se plánuje vydestilovat i speciální „tunelovou vodku“. Na půli cesty by Vesterbacka rád viděl vybudovaný umělý ostrov s městským životem, který by dokázal ubytovat až 50 tisíc lidí.

Pokud tunel s názvem FinEst (Finsko + Estonsko) dostane zelenou (a zatím to vypadá nadějně), měl by být v provozu v roce 2030 a značně by tak ulevil dopravě z helsinského přístavu, kde se každoročně přepraví na 12 milionů osob – z toho 9 milionů právě do Tallinnu.

Jan Králík

Komentáře