Severokorejský vůdce Kim Čong-un se při slavnostní návštěvě jedné ze svých továren pochlubil novými tramvajemi a trolejbusy, které budou brzy brázdit ulice Pchjongjangu. KLDR se ve své tiskové zprávě chlubí, že většina komponentů tramvaje pochází z domácí produkce. Vozidla ve skutečnosti ale nejsou nová. Jedná se pouze o zmodernizovanou tramvaj KT8D5 československé výroby.

FOTO: KLDR se pochlubila novými tramvajemi. Pochází přitom z Československa

KLDR se pochlubila novými tramvajemi. Pochází přitom z Československa - 02-strycek-kimKLDR se pochlubila novými tramvajemi. Pochází přitom z Československa - krejcarek_9003KLDR se pochlubila novými tramvajemi. Pochází přitom z Československa - 03-strycek-kimKLDR se pochlubila novými tramvajemi. Pochází přitom z Československa - 04-strycek-kimKLDR se pochlubila novými tramvajemi. Pochází přitom z Československa - 05-strycek-kim
Další fotky
KLDR se pochlubila novými tramvajemi. Pochází přitom z Československa - 06-strycek-kimKLDR se pochlubila novými tramvajemi. Pochází přitom z Československa - 07-strycek-kimKLDR se pochlubila novými tramvajemi. Pochází přitom z Československa - 08-strycek-kimKLDR se pochlubila novými tramvajemi. Pochází přitom z Československa - 09-strycek-kimKLDR se pochlubila novými tramvajemi. Pochází přitom z Československa - 01-strycek-kim

Tramvají typu KT8D5 bylo do vychodoasijskou komunistického skanzenu dodáno celkem 45, a to při zahájení první linky v Pchjongjangu v roce 1991. Později bylo dodáno ještě 129 tramvají T6B5 a dále další ojeté tramvaje z produkce ČKD Tatra, uvádí server Československý dopravák.

Tramvaj KT8D5 vyráběla Tatra Smíchov mezi léty 1986 až 1993. Bylo jich vyrobeno bezmála 200 a určeny byly převážně pro česká města. Některé však šly i na vývoz. Kromě KLDR zamířily i do bosenského Sarajeva, ruského Volgogradu, či dokonce až do slovenských Košic. Pár kousků jezdilo i v některých německých městěch.

Vozidlo se skládá ze tří článků a je schopno obousměrného provozu (myšleno v prostoru). Všech osm náprav je hnacích. Mezi dopravními fanoušky se jim přezdívá „kachny“ či „kačeny“.

FOTO: Jižní Korea vs. KLDR. Srovnejte, jak se od sebe obě země radikálně odlišují

Jižní Korea vs. KLDR. Srovnejte, jak se od sebe obě země radikálně odlišují - jacob-laukaitis-sk3Jižní Korea vs. KLDR. Srovnejte, jak se od sebe obě země radikálně odlišují - jacob-laukaitis-nk5Jižní Korea vs. KLDR. Srovnejte, jak se od sebe obě země radikálně odlišují - jacob-laukaitis-sk6Jižní Korea vs. KLDR. Srovnejte, jak se od sebe obě země radikálně odlišují - jacob-laukaitis-nk6Jižní Korea vs. KLDR. Srovnejte, jak se od sebe obě země radikálně odlišují - jacob-laukaitis-sk5
Další fotky
Jižní Korea vs. KLDR. Srovnejte, jak se od sebe obě země radikálně odlišují - jacob-laukaitis-nk3Jižní Korea vs. KLDR. Srovnejte, jak se od sebe obě země radikálně odlišují - jacob-laukaitis-sk1Jižní Korea vs. KLDR. Srovnejte, jak se od sebe obě země radikálně odlišují - jacob-laukaitis-nk4Jižní Korea vs. KLDR. Srovnejte, jak se od sebe obě země radikálně odlišují - jacob-laukaitis-sk7Jižní Korea vs. KLDR. Srovnejte, jak se od sebe obě země radikálně odlišují - jacob-laukaitis-nk7Jižní Korea vs. KLDR. Srovnejte, jak se od sebe obě země radikálně odlišují - jacob-laukaitis-sk2Jižní Korea vs. KLDR. Srovnejte, jak se od sebe obě země radikálně odlišují - jacob-laukaitis-nk2Jižní Korea vs. KLDR. Srovnejte, jak se od sebe obě země radikálně odlišují - jacob-laukaitis-sk4Jižní Korea vs. KLDR. Srovnejte, jak se od sebe obě země radikálně odlišují - jacob-laukaitis-nk1

Severní Korea kvůli sankcím západu nemá přístup k technologiím a využívá tak vyřazená vozidla z jiných zemí, povětšinou z Číny. Často se však do země dostanou i celé výrobní linky, většinou přes černý trh.

Petr Starý

Komentáře