V roce 2016 je perfektně ušitý oblek vhodně doladěný stylovými doplňky pořád ještě vnímán jako vrchol pánského odívání. Když stojíte před rozhodnutím, o jaký oblek obohatíte svůj šatník, s výběrem vám může pomoci i znalost historie. Přinášíme vám několik charakteristických rysů, které provázely vývoj obleků od 19. století až po současnost – od vysokých pasů až po ramenní vycpávky, se vším, co bylo mezi tím.

1800: Smrt frakům a napudrovaným parukám

Na začátku 19. století byl pánský styl odívání v Anglii kostýmovou přehlídkou děsu a hrůzy: gentlemani na podpatcích nosili fraky, hedvábné punčochy, kalhoty s knoflíky u kolen a co bylo nejhorší: pudrované paruky. Ale pak se najednou objevil Beau Brummell, který v podstatě vynalezl oblek, jak ho známe teď.

Jestli na obleku oceňujete to, že se skládá pouze ze dvou částí a dává vám tak možnost stylově se obléct bez většího přemýšlení, můžete v duchu poděkovat chlapíkovi jménem Beau Brummell. Brummell byl po roce 1800 stylovým členem britského dvora. Dá se o něm říci, že byl prvním hipsterem (bez urážky), a zcela jistě ho můžeme označit za inovátora tehdejšího vkusu – zavrhnul totiž populární fráčky a dal přednost jednoduchým sakům a kalhotám v plné délce – základ, ze kterého se později vyvinuly obleky, jak je známe dnes. Traduje se, že díky svým přátelským vztahům s princem (později králem Jiřím IV.) měl velký vliv na tehdejší společenskou smetánku, ačkoliv sám nebyl bohatým šlechticem. Jak je vidět, pro vytříbený vkus není třeba vlastnit spoustu peněz (nicméně musíme přidat také fakt, že Brummell později z Anglie utekl před hromadou nesplacených dluhů)…

Jestli na obleku oceňujete to, že se skládá pouze ze dvou částí a dává vám tak možnost stylově se obléct bez většího přemýšlení, můžete v duchu poděkovat chlapíkovi jménem Beau Brummell. Brummell byl po roce 1800 stylovým členem britského dvora. Dá se o něm říci, že byl prvním hipsterem (bez urážky), a zcela jistě ho můžeme označit za inovátora tehdejšího vkusu – zavrhnul totiž populární fráčky a dal přednost jednoduchým sakům a kalhotám v plné délce – základ, ze kterého se později vyvinuly obleky, jak je známe dnes. Traduje se, že díky svým přátelským vztahům s princem (později králem Jiřím IV.) měl velký vliv na tehdejší společenskou smetánku, ačkoliv sám nebyl bohatým šlechticem. Jak je vidět, pro vytříbený vkus není třeba vlastnit spoustu peněz (nicméně musíme přidat také fakt, že Brummell později z Anglie utekl před hromadou nesplacených dluhů)…

Správňák Abe vypadal skvěle předtím, než se v Bílém domě roztrhl pytel s odznáčky s vlajkou a přehazovačkami na hlavě.

Správňák Abe vypadal skvěle předtím, než se v Bílém domě roztrhl pytel s odznáčky s vlajkou a přehazovačkami na hlavě.

1900: Nové století, nová krejčovina

Podle kostýmní výtvarnice stylového seriálu Knick: Doktoři bez hranic se obleky kolem roku 1900 pro většinu mužů vyznačovaly „tmavými barvami a tkaninami, pevnými látkami a těžkými pleteninami“. Obyvatelé módních metropolí, jako jsou Paříž nebo Londýn, měli možná větší šmrnc než ti ve Státech, ale střih byl víceméně stejný na obou stranách Atlantiku. Vysoko umístěné zapínání (často na dnes již nevídaných sakách na čtyři knoflíky), úzké klopy, nepřiměřeně vysoké průramky a vysoké košilové límce byly klasickými prvky dobové módy. Převládaly trojdílné obleky, často doplněné vestou s dvouřadovým zapínáním, která se nosila pod jednořadým sakem (což by dnes vypadalo přinejmenším podivně).

Ten pocit trapnosti, když se dostavíte na focení a uvědomíte si, že všichni vaši kamarádi mají na sobě to samé, co vy.

Ten pocit trapnosti, když se dostavíte na focení a uvědomíte si, že všichni vaši kamarádi mají na sobě to samé, co vy.

Cillian Murphy, který hraje ozbrojeného gangstera v seriálu Peaky Blinders – Gangy z Birminghamu, vypadá s neviditelnou kravatou velmi stylově.

Cillian Murphy, který hraje ozbrojeného gangstera v seriálu Peaky Blinders – Gangy z Birminghamu, vypadá s neviditelnou kravatou velmi stylově.

Clive Owen v seriálu Knick: Doktoři bez hranic. Vlasy má neupravené (možná je to důsledek jeho nadměrné konzumace kokainu), ale oblek je za všech okolností perfektní.

Clive Owen v seriálu Knick: Doktoři bez hranic. Vlasy má neupravené (možná je to důsledek jeho nadměrné konzumace kokainu), ale oblek je za všech okolností perfektní.

1920: Rychlý prachy

Bouřlivá 20. léta se nesla ve znamení okázalého předvádění bohatství, což znamenalo nástup propracovaných, velmi zdobených nových obleků. Doplňky jako například kravatové spony a špendlíky se draly do popředí, a barevné košile, kravaty a dokonce i obleky samotné doprovázely rozdováděnou dobovou jazzovou scénu. Kalhoty měly vysoký pas a byly trochu volnější, saka se na rozdíl od krejčovského provedení z přelomu století, ze všeho nejvíc připomínajícího brnění, trochu uvolnila – hlavně mezi pracující třídou.

Charlie Chaplin, první filmová hvězda, nosil přehnaně zvýrazněnou verzi každodenního dobového obleku – upnuté sportovní sako a balónové kalhoty.

Charlie Chaplin, první filmová hvězda, nosil přehnaně zvýrazněnou verzi každodenního dobového obleku – upnuté sportovní sako a balónové kalhoty.

Jako fiktivní postava oplývající výrazně naditou peněženkou byl Gatsby dokonalou ilustrací okázalosti a svébytného módního stylu okolo roku 1920.

Jako fiktivní postava oplývající výrazně naditou peněženkou byl Gatsby dokonalou ilustrací okázalosti a svébytného módního stylu okolo roku 1920.

F.Scott Fitzgerald – sám muž, který Gatsbyho stvořil, byl na svou dobu vyznavačem umírněnějšího stylu, ale také on měl v oblibě tehdy obvyklé trojdílné obleky a výrazné kapesníčky.

F. Scott Fitzgerald – sám muž, který Gatsbyho stvořil, byl na svou dobu vyznavačem umírněnějšího stylu, ale také on měl v oblibě tehdy obvyklé trojdílné obleky a výrazné kapesníčky.

1930: Velcí drsňáci bez peněz

Kvůli velké hospodářské krizi se země ocitla na mizině – a móda se odsunula na druhou kolej. Nosily se hlavně široké dvouřadé obleky v ponurých barvách, doplněné kalhotami se širokými nohavicemi.

Fronty na příděly polévek v Americe. Člověk se holt obléká, jak mu aktuální status dovolí.

Fronty na příděly polévek v Americe. Člověk se holt obléká, jak mu aktuální status dovolí.

Nejslavnější gangster všech dob, Al Capone, byl vzácnou výjimkou v jedné z nejfádnějších ér historie pánské módy v Americe. Jeho klasický styl sestávající z trojdílných obleků a pořádně výrazných šperků je rádoby gangstery napodobován dodnes.

Nejslavnější gangster všech dob, Al Capone, byl vzácnou výjimkou v jedné z nejfádnějších ér historie pánské módy v Americe. Jeho klasický styl sestávající z trojdílných obleků a pořádně výrazných šperků je rádoby gangstery napodobován dodnes.

Další výjimkou tohoto období byl Fred Astaire, který se protancoval do srdcí Američanů a poskytl aspoň malou možnost úniku ve svých bílých oblecích, výrazných botách a sakách na jeden knoflík. Tom Ford by z něj měl radost.

Další výjimkou tohoto období byl Fred Astaire, který se protancoval do srdcí Američanů a poskytl aspoň malou možnost úniku ve svých bílých oblecích, výrazných botách a sakách na jeden knoflík. Tom Ford by z něj měl radost.

Pokračování brzy. 

Historie obleků: Dokonalý James Dean v trojdílných oblecích i Presleyho sako přes polo tričko

Komentáře