Před legendární bitvou se na nejlepší galeoně své doby plavil i slavný pirát-objevitel Francis Drake. Konec  revolučního typu válečné plachetnice s příznačným názvem „Revenge“ nastal až po neuvěřitelném boji proti několikanásobné přesile.

„Revenge“ čili „Pomsta“ korzovala oceány pod anglickou vlajkou od roku 1577 jako první ze série královských lodí tohoto jména. Sestavil ji slavný stavitel lodí tudorovské éry Mathew Baker, jako zcela nový typ plachetnice, která stála na počátku revoluce ve výstavbě válečných lodí.

FOTO: Slavná „Revenge“ a její ještě slavnější poslední bitva u Azorů

Slavná „Revenge“ a její ještě slavnější poslední bitva u Azorů - 800px-Sir_Richard_Grenville_from_NPGSlavná „Revenge“ a její ještě slavnější poslední bitva u Azorů - a1122d511285bd19bc9b3a81f570b689Slavná „Revenge“ a její ještě slavnější poslední bitva u Azorů - 20110825125343Slavná „Revenge“ a její ještě slavnější poslední bitva u Azorů - DOR_BRC_BORGM_00931-001Slavná „Revenge“ a její ještě slavnější poslední bitva u Azorů - The_Last_fight_of_the_Revenge_off_Flores_in_the_Azores_1591_by_Charles_Dixon
Další fotky
Slavná „Revenge“ a její ještě slavnější poslední bitva u Azorů - 1590_or_later_Marcus_Gheeraerts,_Sir_Francis_Drake_Buckland_Abbey,_Devon

Šlo o poměrně malé plavidlo – takzvaný nový typ razée se „seříznutými“ horními palubami, které anglickou pokladnici stálo v přepočtu na dnešní měnu něco přes milion liber, o hmotnosti asi 400 tun a s 46 děly na palubě – počet a umístění zbraní se však mohl libovolně měnit dle potřeby dané situace. Na své poslední plavbě byla pak mimořádně silně ozbrojená.

Po slavné kariéře plné úspěšných bitev a několika expedic v čele s anglickým korzárem Francisem Drakem, jehož vlajkovou lodí se „Revenge“ stala, nastal její ještě slavnější konec nedaleko Azorských ostrovů roku 1591.

Mapa posledního boje.

Pod taktovkou námořníka Richarda Grenvilla se „Revenge“ ocitla obklopena přesilou třiapadesáti španělských lodí, poté se zbytek anglické eskadry, která měla za úkol přepadnout španělskou flotilu s bohatým nákladem z Jižní Ameriky, odebral do bezpečí.

Richard Grenvill se rozhodl nevzdat a místo toho bojovat do poslední chvíle v aktu, který byl jasnou sebevražednou misí. Po patnáct hodin se svými muži odolával díky promyšlené taktice a manévrům silné španělské palbě a dokázal poškodit patnáct (!) nepřátelských galeon. Jakmile však zdevastovali jednu, objevila se další.

Záhada Mary Celeste. Z lodi duchů zmizela roku 1872 posádka, bez cíle pak bloudila Atlantikem

Třikrát se pokoušeli Španělé na plachetnici nalodit a pokaždé byli zahnáni nebo zmasakrováni. Po několikahodinovém boji na „Revenge“ zůstalo pouhých šestnáct námořníků včetně Richarda Grenvilla, který chtěl v bezvýchodné situaci svou loď raději nechat potopit, než aby padla do rukou nepřátel. Posádka se však rozhodla ve snaze zachránit si své životy vzdát.

„Revenge“ byla dobyta, ale v rukou Španělů nevydržela dlouho. O několik dní později byla potopena silnou bouří nedaleko azorského ostrova Terceira. Richard Grenville podlehl svým zraněním utrpěným při bitvě o dva dny později ve svých čtyřiceti devíti letech.

Jan Králík

Komentáře