Přední polský designér Sebastian Pietkiewicz se v rámci Czech Design Week rozpovídal o nové tvorbě, životě, inspiraci u předešlých generací a o tom, jak se má řemeslo dělat. 

Co bylo inspirací pro vaší nejnovější kolekci nebo tvorbu, na které pracujete právě teď?

Můj poslední projekt byl „Old vessels“
Moji prarodiče nikdy nic nevyhazovali. Spálené a promáčklé smaltové hrnce, ve kterých nám servírovali ovesnou kaši; rozbité keramické hrnečky, ze kterých jsme pili první čaje; dřevěná autíčka, kterým jsme vytrhali kolečka… Pečlivě uchovávali všechny použité a zbytečné věci na poličkách v jejich sklepě. Kdykoliv jsem prarodiče navštívil, šel jsem se do sklepa podívat na to, co nového přibylo do jejich „skladiště kuriozit.“ Zajímalo mě, zda tento zvyk ukládání zbytečností na poličky ve sklepení není symptomem rané fáze kompulzivního hromadění. Anebo je možná skladováním věci, které byly součástí jejich každodenního života, chtěli uchovat vzpomínky, které je životem provázely.
Když moji prarodiče zemřeli, nevyklidil jsem jejich sklep. Vypůjčil jsem si tamější „poklady“ pro můj design a moji tvorbu. Používám sklo k zvěčnění objektů, které je doprovázely v každodenním životě. I když pro nás nemají žádnou materiální hodnotu, nesou vzpomínky, které nás zahřejí ve chvílích, kdy je znovu objevíme.  Přesně jak „old vessels.“

Také čerstvý projekt „Renovum“ je kolekcí, která znovuobjevuje dříve módní a populární vzory v každodenních životech předcházejících generací. Tyto staré vzory, které dnes stále existují, mohou být obdivovány pár lidmi v muzeích, nebo také jako rodinné vzpomínky. Odkazujeme s respektem na klasický motiv nazvaný „the mill“ k připomenutí a osvěžení historického designu, hrdě zdobíme skvělé objekty z křišťálového skla. Jedná se o kombinaci lisovaného a foukaného skla. Změnil jsem účel sklenice na cukr a předělal ji v miniaturní skleník, protože tento předmět je pro mě v současnosti velice zajímavý a velmi aktuální.

Nový projekt Blanca je pro mě velice důležitý, protože jsem jej tvořil společně se svou manželkou Elźbietou Trzewiczek-Pietkiewicz. BLANCA je kolekcí, jejíž jméno je odvozené od slova blanchus (bílá). Kolekce kombinuje tradiční bílý porcelán ze série Fryderyka a křišťálově čisté bílé sklo ze sklárny Julia. Set tvoří pět nádob rozličných výšek v čtyřech různých řezech. Mají více použití: jako schránka, nádoba na cukr, na těstoviny, či sušenky, anebo jako váza. Po staletí byl porcelán i křišťál součástí našeho stolu, nyní je můžeme mít v podobě jednoho předmětu, setu. Inspirací pro tento projekt byl staromódní porcelán Fryderyka, který je však i dnes velmi populární!

Kteří mladí anebo vycházející designéři Vás inspirují?

Britský designér Lee Broom, Patric Illo ze Slovenska, Jakub Berdych Karpelis od vás a Olle Brozén ze Švédska.

Jak si podle Vašeho názoru stojí design v České republice oproti jiným zemím?

Mohu se zaměřit na sklářský design, jelikož jde o moji profesi, takže si myslím, že velký význam má v Česku tradice sklářství. Například škola v Novém Boru. V České republice je mnoho schopných mladých i zkušených designérů a panuje mezi nimi zdravá soutěživost. A jejich tvorby jsou svěží, přírodní a ničím nezatížené. Příkladem jmenuji qubus.cz nebo sklárnu BOMMA.


Zažil jste, nebo zažíváte někdy tvůrčí krizi? Pokud ano, co Vám pomáhá ji překonat?

Ano zažil. Preferuji aktivní život, když mám tvůrčí krizi, beru si oddech lezením po horách a lyžováním. Během cest rád pozoruji sféru designu v místních muzeích, galeriích, v industriálních prostorách i v přírodě. Je to můj zápisníček pokladů pro mé další inspirace.
Co rozhodlo o tom, že se stanete designérem?

Vystudoval jsem Akademii výtvarných umění, kde talent byl více o umění než o designu. Začal jsem pracovat jako scénograf a účastnil jsem se mezinárodního pražského Quadriennale v roce 2003. Ve stejném roce jsem dostal nabídku pracovat ve sklárně Crystal Glass Factory. Nabídka přišla vhod, neboť jsem o místo scénografa přišel. Práce v tamější sklárně byla pro mě nesmírnou zkušeností, vše o sklářském designu jsem se učil od zkušených designérů, jakými jsou Stefan Sadowski nebo Jan Sylwester Drost.

Komentáře